Sărbătoare fără libertate de exprimare. Coca-Cola la aniversarea celor 125 de ani

Costi Rogozanu
S-a născut în 1977. A absolvit Liceul „Unirea” din Focșani, specializarea Informatică; acum predă română tot acolo. A urmat cursurile Facultății de Litere din cadrul Universității București. I-au apărut la Editura Polirom volumul de critică „Agresiuni, digresiuni” (2006) şi în 2024, la Tact din Cluj, „Naratorul cel rău”. A coordonat împreună cu Şiulea, Ernu şi Ţichindeleanu antologia „Iluzia anticomunismului”, apărută la Editura Cartier. Este editorialist pentru Libertatea.

Update. Despre Tuşnad versus Coke

Revin la Coca Cola şi TOTB. Pe lîngă reacţiile simple de indignare (nu puţine) faţă de metodele de eliminare a siteului de pe portalul Adevărul sau de indiferenţă (“aşa e normal dacă sponsorul dă banul”), au existat şi comentarii, interpretări care merită puse în discuţie în continuare.

Pe blogul A scrie găsim o un text care pune problema pertinent. Un fragment:

De multe ori am senzaţia neplăcută în România că trebuie să apăr un principiu fără să fiu pe deplin de acord cu cei care au tras paiul mai scurt. Aşa e şi aici. TOTB nu a făcut jurnalism strălucit despre Coca Cola. A făcut compilaţii corecte şi muncite din surse străine şi le-a dublat cu materiale de opinie.

Nu, nu era jurnalism de teren complicat despre Coca Cola. E şi foarte greu să mai faci asta în presa de azi – să trimiţi un jurnalist într-o banală delegaţie e deja o mică revoluţie într-un ziar. Iar cine o face are toată lauda. Nu erau de apărat materiale absolut grele, cu dezvăluiri din România despre faptele Coca Cola. De altfel, informaţiile negative despre companii de aşa mărime trec pe la noi neobservate.

Să amintim doar scandalul uriaş cu Procter & gamble şi alţi doi competitori care şi-au aranjat piaţa şi au luat amenzi consistente. Ştirea, aici. La fel, s-a întîmplat şi în cazul Coca Cola, Nescafe şi alţii care oferă produse mai proaste în unele ţări dinspre Est, că doar aşa merităm. Răspunsul oficial Coca Cola a fost “nu”, pur şi simplu. Dar situaţia descrisă în ştire rămîne gravă, iar noi rămînem fără reacţie, de obicei. Ştirea, aici.

Tuşnad versus Coca Cola

Un al doilea comentariu destul de frecvent pe care l-am întîlnit pe facebook a fost: păi, bine, se bate Tuşnadul cu Coca Cola, sînt concurenţi, se bat două companii grele, deci despre ce jurnalism vorbim aici?  TOTB este de la bun început susţinut de Tuşnad, nu e un secret, aşa cum e partener oficial cu Discovery. Aici intervine încrederea mea în oamenii de acolo: avem o mînă de jurnalişti care-şi fac treaba, nu pot să-i judec după sponsor, aşa cum nu judec jurnalişti după unde lucrează, că-i al lui Vântu, Voiculescu etc. Situaţia se tratează om cu om, caz cu caz. Şi cu dovezi. Simplul fapt că le apare sigla Tuşnad pe site nu mă duce automat cu gîndul că ei scriu pentru o apă minerală.

Apropo. Despre rivalitatea Tuşnad – Dorna (parte din Coca Cola), le-a fost rezolvată recent într-un studiu făcut la Cluj. Amîndouă nu respectă unele standarde de calitate (sursa).

Problema se pune aşa, după mine: cînd avem un abuz trebuie să-l reclamăm. Putem privi lucrurile şi ca pe o simplă răfuială între Adevărul-Coca-Cola şi TOTB-Tuşnad. Dar atunci pierdem din vedere esenţa abuzului. Că la mijloc sînt nişte jurnalişti care au scris corect diverse lucruri şi că simplul fapt că le-au scris le-a pus în pericol locul de muncă.

Sper să n-ajungem peste cîţiva ani să avem pur şi simplu jurnalişti-coke, jurnalişti-pepsi, jurnalişti-bergenbier, jurnalişti-blend-a-med. Asta e grija mea cea mai mare şi ăsta e motivul pentru care nişte texte nu stălucite, dar corecte trebuie apărate atunci cînd un advertiser îşi impune agresiv punctul de vedere. Simplul fapt că a fost readusă în discuţie influenţa marilor advertiseri asupra jurnalismului (mult mai eficientă şi mai strictă decît cea politică), mi se pare un mic succes. Şi mi se pare grav faptul că vorbim numai despre cenzură politică cînd aceasta e doar una dintre ele, în nici un caz cea mai eficientă. Cazul TOTB e un start pentru dezbatere pe bune pe marginea cenzurii corporatiste în România şi aiurea.

Textul iniţial din 8 mai

Un site dispare de pe pagina Adevărului pentru că a publicat articole care deranjează Coca Cola. Comunicatul Think Outside the Box arată cam aşa:

Vineri, 6 mai 2011, în jurul orei 15:00, Adevărul Holding a oprit funcționarea platformei partenere de jurnalism online Think Outside the Box, fără înștiințarea acesteia. Potrivit comunicatului de presă publicat de ziarul Adevărul, “această decizie survine ca urmare a apariţiei unor disfuncţii grave în colaborarea editorială comună şi de promovare reciprocă.” Argumentele invocate în convorbirile telefonice menite să clarifice situația reprezentau un ”demers jurnalistic ce nu îndeplinește exigențele editoriale ale publicației Adevărul” în câteva articole, considerate un atac direct împotriva unui brand important de pe piața românească. Deși articolele au fost publicate începând cu 2 mai 2011, reproșurile editoriale au apărut abia pe 6 mai 2011. Subliniem că suspendarea site-ului think.adevarul.ro s-a făcut fără consultarea redacţiei TOTB.Precizăm că Think Outside the Box a avut ca scop de la înființare, pe lângă materiale de informare și de educaţie cu privire la mediu, să arate și partea mai puțin reprezentată a unor activități economice în reclame sau în media din zilele noastre. În acest fel, TOTB.ro a avut de-a lungul existenței sale o atitudine critică față de mai multe branduri și moduri de comportament de pe piață.

Pentru că în comunicarea oficială nu a fost precizat un articol concret sau de unde au apărut ”disfuncțiile grave”, înțelegem că este vorba de cinci articole care ar fi reprezentat sursa nemulțumirii, printre care se numără trei articole informative şi două de opinie. Articolele pot fi accesate prin următoarele linkuri:

Câtă fericire a adus Coca Cola în 125 de ani

Cât de curată este imaginea Coca Cola după 125 de ani

Cât de mult dăunează Coca Cola sănătăţii: de la mituri, la verdictele medicilor

Cola, drogul preferat al copiilor

Cum am ajuns să bem toţi Coca Cola, de la fotbalişti la Osama bin Laden

Think Outside the Box a ales să publice în acest comunicat articolele care au dus la întreruperea colaborării pentru ca presa și cititorii să poată decide, fiecare în parte, în ce măsură publicația noastră corespunde sau nu standardelor jurnalistice. Demersul nostru urmărește doar să fim judecați în parte, de către fiecare cititor, într-un mod independent și personal.

Totodată, considerăm că într-o lume în care adevărurile sunt spuse pe jumătate, în care campaniile de publicitate pot să spună aproape orice, fără pericolul unor sancțiuni, și în care echilibrul informațiilor este înclinat clar într-o parte este nevoie de publicații care prezintă și cealaltă parte a monedei. (integral, aici)

 

Coca Cola face azi 125 de ani. Şi-şi face reclamă la tv, radio, net, ziare. Pînă aici totul normal. Numai că cei cinci oameni de la Think Outside the Box (pe mulţi îi cunosc, sînt jurnalişti dintre cei mai buni în domeniile ştiinţă şi cultură) s-au trezit vineri fără suportul ziarului care le găzduia siteul după ce au apărut cîteva materiale ceva mai critice despre Coca Cola.

Oamenii de la TOTB au anunţat acumo săptămînă o serie de materiale dedicate celebrei companii de răcoritoare:

Pe 8 mai Coca Cola împlineşte 125 de ani. Think Outside the Box vă invită să urmăriţi în fiecare zi un serial dedicat celei mai cunoscute băuturi răcoritoare din lume şi unuia dintre cele mai complexe fenomene de marketing din istorie. Care este preţul pe care îl plătim pentru un pahar cu licoare dulce carbogazoasă, care sunt efectele Coca Cola asupra sănătăţii şi cum îi influenţează această băutură-fetiş pe copii, aflaţi zilele următoare.

O iniţiativă normală la 125 de ani ai unui brand cît o istorie. Şi tot normal era să se vorbească nu doar despre “fericire”, cum fac cei de la Coca-Cola la televizor, ci şi despre momentele de controversă, despre faptul că băutura aceasta nu e tocmai un medicament, despre scandalurile din lumea a treia şi celelalte.

După numai cîteva zile de articole despre istoria Coca Cola, opinii de bun simţ (un articol de opinie se arăta împotriva părinţilor care-şi îndoapă copiii cu “cola” – nu e specificat Pepsi, Coca etc.), sinteze din surse mai mult decît onorabile (BBC, Guardian sau studii ale unor universităţi recunoscute), Adevărul a anunţat misterios că renunţă la colaborarea cu Think Outside the Box. Fără să fie anunţaţi, oamenii de la TOTB s-au văzut acuzaţi de neprofesionalism de Adevărul într-un text în care nu erau comunicate nici măcar materialele la care se făcea referire.

Versiunea oficială a Adevărului a fost:

Conducerea  Adevărul Holding anunţă întreruperea colaborării cu platforma online de informaţii  “Think outside the box” începând de vineri, 6 mai 2011. Această decizie survine ca urmare a apariţiei unor disfuncţii grave în colaborarea editorială comună şi de promovare reciprocă.

Ca atare, începând tot de vineri, 6 mai, adresa online www.think.adevarul.ro nu mai poate fi accesată. De asemenea, anunţăm că site-ul adevarul.ro nu va mai promova materiale provenind de la sursa mai sus menţionată. Ne cerem scuze cititorilor pentru eventualul disconfort creat şi suntem siguri că vor înţelege motivele care ne-au condus la această hotărâre dificilă.

Şi Coca Cola poate să pună pumnul în gură. Indirect, prin intermediul ziarului la care cumpără publicitate sau prin intermediul agenţiei care vinde publicitate pentru ziar. Modalităţi sînt multe. La noi se vorbeşte mai puţin despre cum lucrează corporaţiile pentru o imagine frumoasă şi curată. Şi se vorbeşte mult  doar despre cenzura politică.

Doar cu Roşia Montană a mai răzbătut cîte ceva din culisele cenzurii economice. Uneori funcţionează perfect autocenzura – unele redacţii îşi opresc singure oamenii atunci cînd interesele vreunui cumpărător de publicitate sînt lezate. Alte redacţii se sperie de un mare advertiser şi fără că acesta să cumpere reclamă la ei – “e prea mare ca să spui ceva negativ”. Gîndirea companiilor puternice nu e vreo mostră de complexitate: cumpărăm publicitate în publicaţia unde lucrezi? Atunci spui adio materialelor care ne-ar putea leza. Cazul Coca-Cola versus Think outside the Box e un episod interesant în istoria cenzurii corporatiste.

Iese din calcul neprofesionalismul invocat de Adevărul împotriva celor de la TOTB. Materialele sînt mai documentate şi mai atent scrise decît multe din articolele ziarului cu pricina. Şi mai rămîn două scenarii: reprezentanţi Coca Cola (pot fi ştabi de la agenţii de publicitate, oameni din conducerea companiei etc.) au sunat la Adevărul şi au dat cu pumnul în masă, iar aceştia din urmă s-au executat. Al doilea scenariu: nici n-a fost nevoie să sune Coca Cola (sau a fost nevoie de o foarte mică sugestie), că şefii ziarului au sărit ca arşi să-şi apere contractul de publicitate. Ambele situaţii sînt grave. Să adăugăm şi faptul că reprezentanţi ai companiei Coca Cola nu au sunat doar la Adevărul. Au sunat şi alţi parteneri ai site-ului totb.ro.

Ce-ai face dacă ai fi managerul unui ziar şi ai risca să pierzi un contract gras peste noapte?  E mai vinovat Adevărul sau Coca Cola? Cred că avem de-a face cu un caz clasic în care o corporaţie foloseşte banii de publicitate pentru intimidare editorială. Şi cei de la Adevărul au cedat probabil la nişte presiuni. Nu vom afla un răspuns fără o presiune puternică din partea organizaţiilor de ziarişti din România. Sper că tot ce e sindicat şi ONG în zonă vor avea reacţii clare şi rapide.

P.S. Mai are rost să anunţăm că la TVR s-a reinventat metoda “fă emisiuni şi adu publicitate” (vedeţi tolo). Dacă un jurnalist aduce publicitate, ia bani şi din comision. Ca pe vremurile “bune”, de la Adevărul vechi (Chirieac şi ceilalţi)… Am dat şi exemplul ăsta ca să arăt încă o dată că problema ziariştilor e mult mai complicată decît îşi închipuie unii: vremurile cînd sunau doar politicienii să-şi aranjeze materiale s-au dus. Acum sună mai mulţi.

Autor

  • S-a născut în 1977. A absolvit Liceul „Unirea” din Focșani, specializarea Informatică; acum predă română tot acolo. A urmat cursurile Facultății de Litere din cadrul Universității București. I-au apărut la Editura Polirom volumul de critică „Agresiuni, digresiuni” (2006) şi în 2024, la Tact din Cluj, „Naratorul cel rău”. A coordonat împreună cu Şiulea, Ernu şi Ţichindeleanu antologia „Iluzia anticomunismului”, apărută la Editura Cartier. Este editorialist pentru Libertatea.

    View all posts

CriticAtac este o platformă care militează pentru posibilitatea exprimării libere şi în condiţii de egalitate a tuturor vocilor şi opiniilor. De aceea, comentariile care aduc injurii, discriminează, calomniează şi care în general deturnează şi obstrucţionează dialogul vor fi moderate iar contul de utilizator va fi permanent blocat.

Ultimele articole