Dacă în 1864, prin codul penal introdus și constituție, relațiile între persoane de același sex nu erau în niciun fel incriminate, în 1995 Moldova elimină din Codul Penal un articol introdus în 1937 după modelul Germaniei Naziste la inițiativa lui Carol al II-lea. Astăzi însă, legea antidiscriminare care ar trebui să aibă ca scop în primul rând protejarea minorităților de orice fel de abuzurile statului în primul rând și apoi ale cetățenilor, este retrasă din Parlamentul Moldovei din cauza sintagmei “orientare sexuală”. Liderii politici ies public cu declarații de tipul: “sunt niște dereglări, natura-i natură, dar asta nu înseamnă că trebuie să le punem în prim plan. Că doar noi nu scoatem de la spitalul de psihiatrie oamenii bolnavi și-i aducem la Ștefan cel Mare, nu? Nu voi vota.” și se folosesc de această situație pentru a-și face campanie electorală, promițând familii “normale”.
ROGVAIV – Proiect de Artă Activă împotriva oricărei forme de discriminare. Spectacol-document despre intoleranța exprimată public, deschis, fără niciun fel de control, responsabilitate sau rușine de către lideri de opinie și personalități ale vieții publice din Republica Moldova 2011.
In 1864, when the constitution and the first modern criminal code is adopted in Romania and Moldova, the same sex relationships weren’t incriminated in any way. In 1995 Moldova takes out of it’s criminal code the article that persecutes homosexuality, adopted by Carol the 2nd in 1937 following the model of the Nazi Germany, the ally at the time. Today, June 2011, in Moldova, the antidiscrimination law is withdrawal from debate in the Parliament because it mentions the “sexual orientation” form of discrimination, along with any other form. The antidiscrimination law it’s meant to protect in first place the minorities against the abuse of authorities and secondly to chance mentalities. Political leaders come out with statements such as: “there’s some disorders, nature is nature, but that doesn’t imply that we have to put them out there. It’s like we would take out our sick people from the psychiatry hospital and set them free downtown. I won’t vote.” and abuse the situation for electoral purposes, promising “normal” families.
ROY G. BIV – Active Art project against any form of discrimination. A document-performance on the intolerance expressed publicly, open, with no control, no responsibility, shameless by the political leaders and public figures of the Republic of Moldavia in 2011.
Luni – 20 iunie 2011 ora 20.00
Marți – 21 iunie 2011 ora 20.00
TEATRU SPĂLĂTORIE
Str. Mihai Eminescu, nr. 72, Chișinău
cu: Emilian Crețu, Veaceslav Sambris, Ina Surdu, Doriana Talmazan, Irina Vacarciuc
producători – Nicoleta Esinencu și Nora Dorogan
autor proiect – Bogdan Georgescu
Proiectul ROGVAIV face parte din programul REZIDENȚĂ CĂLCĂTORIE al Teatrului Spălătorie. Proiectul este realizat cu sprijinul Fundației ERSTE.
ROY G. BIV project is part of the CĂLCĂTORIE RESIDENCY of Spălătorie Theatre. Project supported by ERSTE Foundation.
Programul REZIDENȚĂ CĂLCĂTORIE își propune crearea unei platforme de lucru și interacțiune între tineri artiști independenți din republica Moldova și artiști invitați, atât din Moldova cât și din străinătate. Scopul principal al acestui program al Teatrului Spălătorie este schimbul de mijloace de expresie și lucru pentru proiecte performative angajate, responsabile, implicate direct în societatea și contextul în care au loc – un spațiu de intersecție pentru artiști cu perspective și din realități diferite care prin lucru la un proiect comun își dezvoltă fiecare mijloacele de expresie, perspectiva critică, personalitatea artistică.
The CĂLCĂTORIE RESIDENCY is a creative platform for artwork and interaction between young independent Moldavian artists and guest artists both local and international. The goal of the program is the exchange of information and artistic tools through a collaborative creative process for performing projects, engaged, responsible and directly involved in the society and the context they take place – a meet point for artists with different perspectives and backgrounds where, while working together, each one involved develops his/her own artistic tools, his/her critic perspective and artistic personality.