Începînd din data de 8 iunie 2011 anunţ oficial că nu voi mai plăti bilet la RATB (Regia Autonomă de Transport Bucureşti) pentru călătoriile cu transportul în comun. O fac ca formă de protest şi îndemn pe toţi locuitorii Bucureştiului şi oaspeţii capitalei să facă la fel. Şi asta nu pentru că nu respect regulile şi legile acestei ţări ci pentru că cred cu convingere că trebuie să găsim o formă de protest pentru abuzurile care se fac de diverse instituţii, iar în cazul dat de neruşinarea cu care-şi tratează RATB clienţii. Explic cauzele protestului meu.
Călătoresc în mare parte cu RATB-ul de cînd m-am mutat în Bucureşti. Îmi achit conştiincios călătoria chiar dacă în staţiile din zona în care locuiesc nu am casă de bilete. Mi le procur din timp. De ceva vreme văd că nu se mai prea găsesc bilete de hîrtie, de 1 sau 2 călătorii. Recent am fost vizitat de cîţiva prieteni din ţară şi-mi spun şi ei că nu se mai găsesc deloc bilete de 1 sau 2 călătorii în Bucureşti. Am mers să verific să aflu ce se întîmplă. Mi se răspunde senin: RATB nu mai pune la dispoziţie călătorilor bilete de 1 sau 2 călătorii ci doar cartelă magnetică care costă minim 6 lei. Rămîn siderat. Şi dacă vreau să călătoresc o singură dată? Nu contează: trebuie să plătesc aproximativ 1,5 euro. Caut răspunsul la această escrocherie de proporţii şi pe alte surse.
Citesc în România liberă un text scris de jurnalistul Şerban Buşcu care explică culisele acestei afaceri: “Bucureştiul este singura capitală europeană unde nu mai există bilete de hârtie pentru transportul în comun. Introducerea plăţilor electronice pe autobuze aduce unei firme private zeci de milioane de euro.
Aproximativ 1,5 euro. Atât l-ar costa pe un turist o călătorie cu mijloacele de transport în comun din Bucureşti, fapt care plasează capitala României în topul celor mai scumpe oraşe din Europa din acest punct de vedere. RATB a decis recent să elimine biletele de hârtie pentru a încuraja plata cu mijloace electronice.
Astfel că, cea mai ieftină metodă pentru a circula “legal” cu autobuzul, tramvaiul sau troleibuzul a rămas achiziţionarea unei cartele magnetice al cărei preţ, incluzând cei 1,3 lei care reprezintă călătoria în sine, ajunge la aproximativ 6 lei. Marele câştigător al acestei afaceri este UTI, compania care a instalat cititoarele electronice ale RATB, care emite în parteneriat cu regia aşa numitele “carduri verzi” şi care, în plus, ia bani şi de la două bănci mari pentru a le pune la dispoziţie softul de acceptare a plăţilor prin card bancar.
Mai mult, orice bancă va dori de acum încolo să lanseze un card cu ajutorul căruia să poată fi achitate călătoriile cu mijloacele de transport în comun va fi obligată să lucreze în parteneriat cu aceeaşi firmă UTI, aparţinând omului de afaceri Tiberiu Urdăreanu. Situaţia este aproape identică şi în cazul călătoriilor cu metroul.
Potrivit Regiei Autonome de Transport Bucureşti(RATB), cititoarele de carduri de pe mijloacele de transport în comun din Bucureşti au fost instalate de către o asociaţie de firme condusă de SC UTI International. Încasările companiei din această afacere se ridică la câteva milioane de euro doar că lucrurile nu se opresc aici.
Aceeaşi companie a dezvoltat şi softul de acceptare pe care l-a vândut RATB. Mai mult, UTI are de câştigat pe termen lung nu numai de la stat ci şi de la bănci. Recent, BCR şi BRD au lansat câte un card care include aşa numitul “portofel electronic”, instrument ce permite plata călătoriilor pe mijloacele de transport în comun din Bucureşti. Ideea, lăudabilă în sine, aduce un profit sigur aceleaşi companii UTI.
Astfel, pentru a putea adapta cardul la cititoarele RATB, BCR a achiziţionat interfaţa de la compania mai sus citată, după cum ne informează atât BCR cât şi RATB. Mai mult decât atât, deşi a evitat să dea un răspuns concret în acest sens, UTI va lucra cu orice bancă va dori să lanseze în Bucureşti un astfel de card deşi, în mod normal, infrastructura odată instalată poate citi cardurile emise de orice bancă.
“Pentru instituţiile bancare ce doresc să exploateze cardul dual, acestea trebuie să achiziţioneze un modul de soft de interconectare de la SC UTI International, urmând să încheie un contract comercial cu RATB”, ne-au spus reprezentanţii regiei. Potrivit unor surse apropiate situaţiei, costurile interfeţei se ridică la aproximativ un milion de euro.
Şi mai interesant este faptul că UTI nu a făcut altceva decât să preia un soft (Mifare) existent deja de ani buni pe piaţa internaţională şi să îl adapteze la condiţiile specifice RATB. Pentru acest lucru a încasat deja milioane de euro de la Regie şi s-a ales şi cu o afacere pe termen lung. Menţionăm că UTI este una dintre companiile abonate la contractele cu statul dezvoltând soluţii de soft dar şi lucrări de infrastructură pentru Metrorex şi RATB a căror valoare totală se ridică la sute de milioane de euro.” Mulţumim autorului pentru această relatare.
Toată ziua ni se vorbeşte de piaţă liberă, de concurenţă şi vedem numai monopoluri, escrocherii făcute între aşa-zişi privaţi şi stat, cu binecuvîntarea prelaţilor puterii, totul făcîndu-se în interesul acestor grupuri mafiote şi în defavoarea cetăţeanului. Transportul în comun este un serviciu public, în interesul cetăţeanului şi nu a unor indivizi care au monopolizat această instituţie.
Cu această ocazie rog Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor să se autosesizeze şi să ia măsurile de rigoare.
Eu însă, Vasile Ernu, cetăţean al statului român, anunţ că începînd de azi 8 iunie 2011 nu voi mai plăti bilet pentru călătorii pînă cînd RATB nu va repune în circuit biletele de 1 sau 2 călătorii. Sînt o mulţime de soluţii. Dacă nu sînt capabili să le găsească să se uite ce fac colegii lor din capitalele ţărilor europene. Eu am ales această formă de protest. Cred că este singura formă de protest pe care o pot face faţă de acest abuz şi vă rog să vă alăturaţi. Nu trebuie să fim părtaşi abuzului şi furtului care se face pe faţă. Excesele vor creşte pe zi ce trece pentru că nimeni nu se mai revoltă, nimeni nu se mai solidarizează. Ajunge!