Privatizarea cu binişorul. O nouă lege a reformei în sănătate

Redacția
Texte selectate sau scrise de echipa redacţională: Vasile Ernu, Costi Rogozanu, Florin Poenaru.

Ciprian Domnişoru pe VoxPublica

Şase luni de la pietrele în geam după intervenția doctorului Băsescu în sistemul de sănătate, interesele din sistem s-au coagulat într-o nouă lege, care va apărea miercuri după cum spune ministrul Vasile Cepoi.

Problema vechii legi era că spitalele de stat subfinanțate nu puteau realist să concureze cu spitale private noi şi ar fi dat faliment fiind preluate la fier vechi ca industria românească. Noua lege prevede ca spitalele “autonome” să poată mări tarifele şi plăti medicii independent de legea salarizării. Inițiativa este desigur salutară însă la nivelul pacientului autonomia şi mai mare a spitalelor de stat va face ca în câțiva ani să nu mai fie mari diferențe de prețuri între spitalele private şi cele de stat, ceea ce ar permite o mai uşoară privatizare a sistemului câtă vreme oamenii vor fi dezvățați de prostul obicei de avea prețuri accesibile într-un sistem bazat pe solidaritate .

O altă problemă a vechii legi era că nu prevedea nimic pentru oamenii care nu îşi vor permite costurile mai mari ale asigurărilor private. Noua lege a inventat pachetul de servicii sociale pentru oameni cu venituri mici şi pentru asistații social. În acest fel segmentarea consumatorilor poate fi realizată prin lege şi când se privatizează sistemul, asiguratorul privat nu va mai fi deranjat cu milioane de sărăntoci, ei vor rămâne în grija pachetului social.

Nu se puteau privatiza dintr-o dată 44 de case de asigurări. Noua lege prevede comasarea lor în bucăți comestibile, vreo 8-12, un fel de Electrica sau Distrigaz. Teoretic un lucru bun, din punct de vedere al managementului riscurilor, solidarității regionale, eficienței, reducerii birocrației. În practică, niciun asigurator privat nu ar fi preluat case județene pentru că erau prea mici şi nu erau suficienți contribuabili pentru ca afacerea să aibă rost.

Angajații din structurile Ministerului Transporturilor, Ministerelor de Justiție, de Interne, Apărare şi a SRI, SIE, SPP contribuie la case de asigurări de sănătate separate. Această practică, începută acum vreo 10 ani, privează CNAS de contribuțiile unui număr ridicat de bărbați şi femei sănătoşi şi sănătoase şi cu salarii mai mari decât media populației. Trecerea banilor de la aceste case separate de asigurări (CAST şi CASAOPSNAJ ) în administrarea comună a riscurilor la CNAS ar fi o soluție pentru reducerea problemelor din sistem. Deocamdată în schimb de aceste case şi de rețeaua sanitară separată beneficiază doar cine are bulan în România. Noua lege nu va schimba acest aspect.

În fine, se pare că asiguratorilor privați li s-au dat nişte muşterii de probă: persoanele care încheie asigurări facultative- deci cei cu venituri mari- vor avea asigurarea de bază administrată de asiguratorul privat. Această măsură va îndeplini de fapt segmentarea dorită de legea din decembrie: persoanele cu venituri mari care au asigurări facultative se vor duce la spitalele private noi cu care a încheiat asiguratorul lor privat contract. Asistații sociali vor rămâne cu spitalele de stat unde vor primi un pachet social. În momentul privatizării CNAS nu va fi decât nevoie ca pachetul social să devină un produs separat, plătit de stat, iar clasa de mijloc care nu îşi permite deocamdată să încheie asigurări facultative să fie preluată de asiguratorii privați pe măsură ce va face mai mulți bani, pentru că deocamdată asiguratorii privați nu aveau nevoie de milioane de sărăntoci bolnavi.

Autor

Articolul precedent
Articolul următor

CriticAtac este o platformă care militează pentru posibilitatea exprimării libere şi în condiţii de egalitate a tuturor vocilor şi opiniilor. De aceea, comentariile care aduc injurii, discriminează, calomniează şi care în general deturnează şi obstrucţionează dialogul vor fi moderate iar contul de utilizator va fi permanent blocat.

Ultimele articole