Acum două luni, în săptămâna patimilor, CriticAtac a publicat un interviu cu preotul Casian Pandelică, caterisit la începutul anului de către ierarhii BOR. În acel interviu, Pandelică a lansat o serie de atacuri dure la adresa cârdăşiei dintre stat şi biserică, dintre politicienii români şi feţele bisericeşti. “ Cât timp această biserică nu este forţată să intre în legalitate, sa funcţioneze conform legilor statului, ea va comite abuzuri în continuare. Sintagma aceea că biserica e stat în stat nu poate să funcţioneze într-un stat de drept, nu putem vorbi de enclave legislative”, susţinea fostul preot ortodox.
Aventura preotului Pandelică, care a întemeiat un soi de cult religios în afara BOR în comuna sa, ţinându-şi slujbele la el acasă, continuă. Mai întâi de toate, judecătoria Slobozia i-a dat câştig de cauză într-un proces civil intentat împotriva Episcopiei Sloboziei şi Călăraşilor privind folosirea datelor cu caracter personal în scopul denigrării şi au fost începute cercetările în cazul plângerii penale – tot pentru folosirea datelor cu caracter personal în scopul denigrării persoanei – împotriva Episcopului Sloboziei şi Călăraşilor, Vincenţiu Ploieşteanul. Pe 12 iunie este primul termen dat de Curtea de Apel Bucureşti în recursul în care Casian Pandelică a ridicat excepţia de nelegalitate a statutului BOR (HG 53/2008). Fostul preot denunţă ca fiind nelegală acea prevedere din statutul BOR care spune că aceasta obţine dreptul de proprietate asupra unui lăcaş de cult prin sfinţirea acestuia.
Dar, mai ales, parcă urmând sugestia unui comentariu de pe CriticAtac, în care unul dintre cititori îi spunea “ar trebui să candidaţi la vreo funcţie în stat”, Casian Pandelică s-a decis …să candideze la primăria comunei Reviga. Candidatura lui este susţinută de filiala locală a PNL. “Singura soluţie pe care am găsit-o pentru mine şi pentru oamenii din localitate, în tot conglomeratul acesta şi parteneriatul agresiv dintre biserică şi instituţiile statului, inclusiv primăria, era aceea de a candida, de a lupta cu armele cu care şi dânşii luptă”, îşi motivează Pandelică candidatura la primărie. El susţine că a optat pentru campania „door to door”, vorbind direct oamenilor din sat şi spunându-le ce are de gând să facă dacă ajunge primar. Contactat de către CriticAtac, Niculae Began, actualul primar din partea PDL din Reviga şi unul dintre contracandidaţii lui Pandelică, cataloghează felul de a face campanie al fostului preot ca fiind „mizerabil”. „În fiecare zi terorizează oamenii, se duce la ei acasă şi îi abordează cu insistenţe”, afirmă indignat domnul primar.
Dacă Casian Pandelică ar fi fost un candidat oarecare, cel mai probabil lupta electorală s-ar fi consumat pe plan local, fără nici un fel de ecouri mai largi, rămânând cunoscută doar locuitorilor din Reviga şi împrejurimile acesteia. Cum însă candidatul este un răzvrătit împotriva BOR, care după spusele lui Pandelică, « tratează cu maximă seriozitate orice deviaţie apărută » lucrurile s-au complicat niţel, ajungând şi în presa centrală. Cum anume ?
Pe data de 15 mai 2012, Cristina Ancuţa Pocora, deputat PNL, anunţa printr-un comunicat de presă că nu susţine candidatura lui Pandelică şi că va propune Biroului Politic al PNL Ialomiţa retragerea candidaturii acestuia[1].
« Domnul Ovidiu Casian Pandelică nu este un candidat potrivit să reprezinte Partidul Naţional Liberal. Istoria PNL a fost creată de oameni adevăraţi, modele şi repere pentru întreaga societate. Aceste personalităţi marcante pentru istoria României nu pot fi alăturate unor oameni cu grave probleme precum domnul Ovidiu Casian Pandelică. Dacă Biserica Ortodoxă a decis răspopirea preotului Ovidiu Casian Pandelică pentru încălcarea statutului şi nesupunerea la normele bisericeşti, la care liber a consfinţit, atunci, în mod categoric, acest om nu poate fi nici coleg cu mine şi nici reprezentant al PNL”, declară doamna Pocora.
Ce legătură are Cristina Ancuţa Pocora cu Casian Pandelică? Cristina Pocora este deputat PNL din colegiul Feteşti-Ţăndărei. Chiar dacă Reviga, pentru primăria căreia candidează Pandelică, nu este în colegiul electoral al doamnei Pocora, ambele se află în judeţul Ialomiţa, judeţ care la rândul lui ţine de Episcopia Sloboziei şi Călăraşilor, cu care Pandelică se află într-un conflict deschis. Ca mulţi alţi politicieni români, Cristina Pocora este o fire cuviincioasă şi cu respect pentru ierarhia bisericească, fiind prezentă la cele mai importante ceremonii religioase organizate de episcopie şi participând în vara lui 2009, alături de Vadim Tudor, Gigi Beali, dar şi Traian Băsescu, la întronizarea Prea Sfinţitului Părinte Vincenţiu, episcop ales al Sloboziei si Calăraşilor[2]. “Pocora a înţeles ca trebuie sa îşi facă o campanie electorală bazându-se pe reprezentanţi ai bisericii, fapt pentru care a fost nelipsită de la toate acţiunile şi ceremoniile organizate de Episcopie, plimbându-se cu cortegiul religios, cu moaştele şi aşa mai departe”, comentează Casian Pandelică declaraţia deputatului PNL. Comunicatul deputatei PNL a făcut vâlvă mai ales în presa locală, ne spune el, astfel încât actualul primar al comunei Reviga s-a grăbit să răspândească prin tot satul ziarele cu declaraţia doamnei Pocora, care îi denigra – din fericire pentru el – adversarul electoral. În mod ironic, ne spune Pandelică, deputatul PNL a făcut un serviciu candidatului pedelist. La rândul său, domnul Nicolae Began, primarul în funcţie al comunei Reviga, susţine că declaraţia doamnei Pocora nu l-a ajutat foarte tare, pentru că lumea nu prea citeşte ziare în localitate. „Părerea doamnei Pocora e strict personală. Este dreptul dumnealui (Casian Pandelică) să candideze. Pe de altă parte, sunt şi eu membru de partid şi mi-e greu să văd cum ar putea să susţină un partid un om de aşa factură, nici mie nu mi-ar conveni să am alături aşa oameni”, a declarat domnul Began pentru CriticAtac. Totodată, dânsul afirmă că a preferat „să stea deoparte” în tot conflictul pe care Pandelică îl are cu Episcopia Sloboziei şi Călăraşilor, chiar dacă a „primit telefoane de la nivel înalt ca să intervină”. „E treaba bisericii să îşi rezolve problemele cum ştiu ei”, crede el, deşi Casian Pandelică îl acuză pe primarul în funcţie că pune presiuni pe oamenii din sat, ameninţând cu tăierea ajutoarelor sociale pentru a-i face să meargă la Biserica satului unde acum slujeşte un nou preot. În contra-replică, domnul Began îi consideră nişte „oi rătăcite”pe cei care merg la slujbele religioase oficiate de fostul preot creştin ortodox la domiciliul său. Şi duelul continuă…
Revenind la declaraţia doamnei Pocora, de ce o fi crezând dânsa că un om “cu grave probleme”, răspopit pentru încălcarea normelor bisericeşti, nu are ce căuta într-un partid politic, este o întrebare al cărui răspuns îl las la latitudinea cititorilor. Se înţelege că doamna Pocora are anumite viziuni despre onoare şi moralitate, cărora domnul Pandelică nu le corespunde, numai că aceste viziuni nu se regăsesc nici în Legea Partidelor Politice, nici în Statutul partidului din care face parte. Articolul 9 din Statutul PNL prevede scurt, negru pe alb, că membru al PNL poate deveni orice persoană care a împlinit 18 ani, acceptă să adere la Statutul, la Codul etic şi Programul partidului şi care nu se află în situaţii de interdicţie prevăzute de Legea Partidelor, nu a săvârşit nereguli sau abuzuri grave în funcţii publice sau politice şi căruia nu îi este interzisă exercitarea drepturilor politice prin hotărâre definitivă judecătorească. De ce un conflict cu BOR ar împiedica pe cineva să devină membru al PNL?
Părerea Cristinei Pocora nu pare a fi împărtăşită de toţi membrii partidului său. Vicepreşedintele PNL Ialomiţa, Mihai Emilian, a declarat pentru ziarul local Tribuna Ialomiţei că Episcopia Slobozia face presiuni politice la nivel înalt, iar « treaba Episcopiei este să-şi vadă de problemele pe care le are în judeţul Ialomiţa. Sunt o mulţime de oameni neajutoraţi de care ar trebui să se ocupe, mai puţin cu partidele politice şi pe cine îşi selectează PNL ca şi candidat”.
Nici purtătorul de cuvânt al PNL, Mihai Voicu, nu împărtăşeşte viziunea Cristinei Pocora. Contactat de către CriticAtac, acesta a declarat că nu are cum să se pronunţe asupra valorii candidatului Pandelică, pentru că nu îl cunoaşte, dar că orice cetăţean are dreptul să candideze pentru o funcţie în administraţia locală şi că opinia religioasă a unei persoane nu are legătură cu politica. « Cu atât mai puţin consider că un candidat PNL trebuie să facă altceva decât să îşi susţină propriul candidat. Chiar dacă există un conflict cu BOR, el nu trebuie să aibă relevanţă pentru alegerile locale. Domnul Pandelică are dreptul să candideze, înţeleg că este susţinut de organizaţia locală a PNL. Şi atunci, orice membru al PNL, cu atât mai mult un parlamentar PNL, trebuie să îşi susţină candidaţii la locale », a declarat domnul Voicu pentru CriticAtac.
Prin urmare, doamna Pocora se află în contradicţie atât cu organizaţia locală a PNL, cât şi cu poziţia exprimată de Mihai Voicu, care e purtătorul de cuvânt al partidului. Între consensul cu feţele bisericeşti şi cel cu propriii colegi de partid, doamna Pocora a ales, pare-se , prima variantă. E posibil ca în ochii alegătorilor din colegiul Feteşti – Ţăndărei o binecuvântare din partea episcopului Vincenţiu să cântărească mai mult decât o critică a organizaţiei locale ? Pesemne că astfel îşi face calculele Cristina Pocora şi, probabil, ştie ea ce ştie. Totuşi, în pofida faptului că trăim într-o ţară majoritar ortodoxă, unde a fi bun român echivalează cu a fi bun ortodox, electoratul PNL pare a fi ceva mai puţin bisericos. În timp ce 63% din votanţii PDL şi 48% din cei ai PSD merg la biserică fie săptămânal, fie între 1-3 ori pe lună, în cazul PNL acest procentaj este de 39%, fiind cel mai scăzut[3]. Conform unei analize efectuate de către sociologul Mirel Palada, la solicitarea CriticAtac, în baza datelor obţinute în cadrul unei cercetări a Fundaţiei Soros (Studii electorale româneşti, 2011: Religia si comportamentul politic), 46 % din votanţii liberalilor erau de acord cu afirmaţia ca statul să finanţeze biserica, în timp ce în cazul votanţilor PSD acest procent se ridica la 66%, iar în cazul PDL la 60%. Sigur, există multe alte chestiuni, cum ar fi amestecul bisericii în politică, unde diferenţele între partide sunt quasi-inexistente. Cu toate astea, dacă la ora actuală e vreun partid care să promoveze cu riscuri electorale mai mici un mesaj cu tentă laică, secularistă, care să renunţe la pupatul icoanelor şi închinatul prin lăcaşe sfinte, atunci PNL este, probabil, acel partid. Numai că în lipsa unor constrângeri dinspre o bază electorală variabilă şi nediferenţiată pe termen lung, participarea la cortegiile religioase şi pupatul moaştelor continuă să fie o sursă de capital electoral mai sigură decât orice abordare doctrinară sau, pur şi simplu, principială.
[2] http://www.ziare.com/basescu/stiri-traian-basescu/presa-de-azi-pelerinaj-electoral-la-intronizarea-unui-episcop-802147
[3] Studiile electorale româneşti efectuate de Fundaţia Soros în 2009, http://www.soros.ro/ro/publicatii.php?cat=21