GfK nu va mai măsura audienţele. Au cîştigat licitaţia cei de la Kantar (fost CSOP) pentru o suma mai mare, normal, doar e criză: 10, 5 milioane euro, conform Obae. Pînă aici ai spune că avem de-a face cu mişcări fireşti pe piaţa media etc. Numai că:
- sînt întotdeauna contestaţii la alegerea celor care măsoară audienţele. Unele par justificate atunci cînd se referă la numărul puţin de aparate prinse in panel sau atunci cînd se contestă alcătuirea panelului.
- in acest scandal specific apar chestiuni noi. Suspiciunea de politizare a măsurătorii TV, conform Tolontan:
“CSOP e un apropiat al PD-L, care are nevoie sa controleze banii televiziunilor si opinia publica, favorizind statiile prietene si diminindu-le artificial audienta si incasarile celor ostile Puterii”, a spus un reprezentat al uneia dintre televiziuni.
“Nici vorba de asa ceva! Kantar nu a cistigat doar datorita voturilor TVR si CNA, ci şi, in primul rind, datorita scorului mai bun pe care l-a scos la comisia tehnica!”, a raspuns, off the record, cineva din televiziunea publica. Conform taberei televiziunilor private, reprezentantul TVR ar fi primit un telefon chiar inainte de votul final si a votat disproportionat, cu 4 puncte in favoarea Kantar, exact cit sa-i asigure victoria.
- Pînă acum cartelul privat al televiziunilor sabota postul public, asta a declarat şi Sassu pe cînd era director TVR, asta au spus-o mai mulţi din zona postului public. Deci, lupta pentru cine ne măsoară ar fi putut avea doar un episod normal în care TVR încearcă să obţină în sfîrşit cifre mai bune după ani de zile de dominaţie a televiziunilor private.
- ce ne facem dacă şi măsurătorile devin politice? e o metodă mult mai subtilă şi eficientă de a controla media. Nu-ţi trebuie legi ca-n UNgaria, îţi trebuie doar băieţi cheie care să refacă media cu cifre, “ştiinţific”. Supărător e că ea nu vine să strice o piaţă transparentă (n-a fost niciodată aşa ceva) – vine doar să contrabalanseze o situaţie incorectă din piaţa media cu o altă situaţie incorectă.
Ce e amuzant în toată chestiunea? Păi e exact ca în situaţia agenţiilor de rating (de ţară sau ale marilor companii) în timpul crizei – nu mai au pic de credibilitate, dar cu altceva nu ştim să lucrăm.
În cazul nostru, s-a consolidat o adevărată filozofie a comercialului în televiziune. Ei bine, dacă acest comercial capătă culoare politică după cum scrie Tolontan, mîna invizibilă a lui Smith devine mai mult un soi de accesoriu voodoo pentru o nouă filozofie: puterea stabileşte ce e comercial şi ce nu.
Ce preferăm? Piaţă controlată? Sau posturi TV controlate care să se zbenguie pe o piaţă comercială liberă? E greu de ales, vorbesc serios. Pentru că mitul pieţei libere, mitul lui “asta vrea publicul” care a bîntuit redacţiile pînă la greaţă, ne-a încurcat minţile şi în acest caz vreme de mai bine de un deceniu.
Să nu uităm însă şi scenariul stupid de optimist: poate chiar au cîştigat pentru că sînt mai buni tehnic şi atît. Era normal ca TVR să încerce să se apere după ce s-a considerat clar nedreptăţită de GfK. Şi poate cartelul privat PRO-Antene merita un şut. În caz contrar, va fi amuzant să vezi cum, după fiecare alegeri, se schimbă şi “ce vrea publicul să vadă”.