Un texte despre învăţămîntul românesc cu multe date importante. Iată cîteva fragmente.
Intr-un sondaj realizat recent se concluziona ca invatamantul din trecut este idealizat si considerat mai bun decat cel din prezent, 86% dintre romani fiind de parere ca actualii elevi sunt mai slab pregatiti decat cei din trecut.
In acest sens, sa vedem cum a evoluat sistemul romanesc de invatamant intre anii `30 (perioada interbelica, idealizata si ea de multe ori) si anii in care comunistii au fost la putere.
…
I. Cat de educata era populatia in anii `30
Conform recensamantului general din 1930, numarul analfabetilor era de 9.8 milioane, Romania avand cel mai mare numar de analfabeti dintre 14 tari europene comparate. Mai mult, ponderea analfabetilor in populatia totala era de 54,3%, cea mai mare din Europa.
Intre “stiutorii de carte” (cunostintele de carte se rezumau la marea majoritate a populatiei – 85%, la scoala elementara), barbatii erau mai numerosi (69,2%), iar femeile mai putine (45,5%), majoritatea nestiind carte. In anii `30 frecventa in invatamantul primar era in medie de 59,8%, in timp ce in Polonia, Ungaria sau Bulgaria procentul depasea 90%.
……………
II. Cum a schimbat comunismul sistemul educational din Romania (perioada 1948-1960/62)
Odata cu ajungerea comunistilor la putere sistemul educational a fost schimbat din temelii, reforma din 1948 aducand atat schimbari in bine, cat si in rau. Sa le analizam pe rand.
Cum a schimbat comunismul lucrurile in bine (cateva masuri)
– dupa 1948, in decus de cativa ani au fost integrati in invatamantul elementar (primar), practic toti copiii de varsta scolara intre 7–11 ani (deja, in anul scolar 1948/1949, fusese scolarizat, in aceasta categorie, un procent de circa 92,1%, fapt ce reprezenta pentru acest nivel de invatamant implinirea unui deziderat istoric – scolarizarea integrala a tuturor copiilor de varsta scolara);
– pana in 1956 analfabetismul a fost in mare parte eradicat. Mai mult, dupa razboi au fost construite foarte multe unitati de invatamant, iar bugetul alocat Educatiei a crescut foarte mult intre 1938 si 1950/1960;
– in anul 1948 au fost constituite unitati de invatamant special pentru copiii cu handicap psihic si locomotor;
– comparativ cu 1938, in 1960 numarul elevilor era cu 66% mai mare, numarul cadrelor didactice a crescut cu 150%, numarul gradinitelor a crescut de 3,7 ori, numarul scolilor profesionale a crescut de peste 2 ori etc, detalii in tabelul alaturat, click pe imagine pentru marire.