Francezii râd isteric. Tupeu de publicitari, tupeu de globalizare ?

Redacția
Texte selectate sau scrise de echipa redacţională: Vasile Ernu, Costi Rogozanu, Florin Poenaru.

Ciprian Domnişoru pe VoxPublica.

În noua reclamă Dacia doi franţuzi râd în hohote când află preţurile la Logan, vedeţi aici. O campanie publicitară care începuse simpatic (cu posesorii unor maşini de lux care se răzbunau pe Daciile arătoase dar ieftine) s-a transformat într-o bătaie de joc.

Muncitorii de la Mioveni au intrat în grevă anul trecut cerând măriri de salarii când volumul de muncă şi ritmul de lucru pe banda de asamblare crescuseră. Anul acesta Renault transmitea presei că la Mioveni costul forţei de muncă este de 7.8 euro pe oră, iar în Maroc, unde Renault se va extinde în viitoarea fabrică de la Tanger,  doar 5 euro pe oră.

Argeşenii noştri de la Mioveni trebuie să concureze, direct sau indirect, cu brazilienii din Sao Jose dos Pinhais, columbienii din Envigado (Medellin), cu moscoviţi, cu marocanii de la viitoarea fabrică din Tanger, indienii de la Nashik, iranienii din Teheran şi sud-africanii din Pretoria. În toate aceste locaţii Renault fabrică vreun soi de Logan.

Salariile in Brazilia in industria auto erau de 500 de dolari pe luna de prin 2005 însă brazilienii de la Renault nu stăteau cuminţi în 2010 şi obţineau o creştere de salariu de 10% şi un bonus de 2400 de dolari, cititi aici.

În Columbia, salariul minim este de 515 000 de pesos columbieni, la cursul de azi 200 euro. Salariul minim în Iran este de 3 milioane de riali, tot 200 de euro. Salariul minim al lucrătorilor din zona Moscovei este de 195 de euro. Indienii de la Mahindra în parteneriat cu Renault produc la  Nashik, în provincia Maharashtra, unde salariul minim pentru un lucrător industrial fără calificare este de 80 de euro.  În Africa de Sud, venitul mediu era în 2006 pentru albi de 2400 de euro şi pentru un negru de 700 de euro.

Chiar si in Maroc, salariul minim este de 0.95 euro pe ora, deci 167 de euro pe luna la 22 de zile lucrate. Prin comparaţie, salariul minim în România este de 160 de euro. Un muncitor român necalificat care câştigă salariul minim mai bine s-ar muta la Teheran, sau ar duce o viaţă tumultoasă în Medellin sau ar bea o vodcă în Moscova. Între uzinele care fabrică Loganul pe lumea asta, doar în India ar avea un salariu minim mai mic, deşi probabil la preţurile din India şi-ar permite mai multe.

Munca manuală ieftina şi automatizarea redusă a liniei de producţie au fost succesul Logan şi România a beneficiat de exporturi şi de investiţii. Renault nu poate însă să le mai arate pisica cu străinii care muncesc mai ieftin ca ei muncitorilor de la Mioveni.  De la publicitari nu am aşteptări, însă pentru Renault s-avem pardon de-aşa reclame. Mi se pare jenant să îşi vândă produsele făcând mişto de cât de ieftine sunt, când muncitorii români cer de ani de zile majorări salariale şi se plâng de condiţiile de muncă.

Autor

CriticAtac este o platformă care militează pentru posibilitatea exprimării libere şi în condiţii de egalitate a tuturor vocilor şi opiniilor. De aceea, comentariile care aduc injurii, discriminează, calomniează şi care în general deturnează şi obstrucţionează dialogul vor fi moderate iar contul de utilizator va fi permanent blocat.

Ultimele articole