TEMA: Campus de luptă. Împotriva neoliberalizării universității / Sumar*
Cu ocazia unei întruniri internaționale de la München (Germania), la sfîrșitul lui noiembrie 2009, noi, activiștii din cadrul mișcărilor educaționale din Austria, Germania și Spania, ne-am întîlnit și am redactat următorul document. Cerem grupurilor locale din Europa și din alte părți ale lumii să pună în discuție acest text și să ne transmită reacțiile lor [united4education@riseup.net]. Aceste răspunsuri vor fi publicate pe forumul de la adresa http://emancipating- education-for-all.org și vor fi discutate în cadrul Congresului Educației Europene [European Education Congress] de la Bochum (Germania) de la sfîrșitul lui mai 2010, împreună, sperăm, cu cît mai mulți dintre voi. Este vital să creăm o rețea puternică a mișcărilor educaționale. Obiectivul nostru este să inițiem discuții pe marginea conceptului de educație și să strîngem cît mai multe reacții posibile din partea grupurilor locale, pentru a încerca să formulăm o declarație care să reflecte unitatea și diversitatea luptei pentru o educație liberă și emancipatoare.
Viziune
Pentru formularea unei viziuni, este vital să ne întrebăm ce rol social ar trebui să joace sistemul educațional în cadrul societății. Mai mult, o mișcare educațională – fie ea de nivel local sau global – ar trebui să definească însăși educația și să includă această definiție într-un discurs social despre educație. Documentul de față descrie, în continuare, conceptul nostru de bază în ceea ce privește educația liberă și emancipatoare.
Considerăm că, spre deosebire de formare [training], educația trebuie să fie critică. Ea trebuie să fie liberă și accesibilă tuturor, să le permită oamenilor să înțeleagă și să reflecteze critic asupra conflictelor de interese din jurul lor, reflectînd rolul individului în cadrul societății ca întreg, încurajîndu-l pe acesta să o modeleze în mod activ. Astfel concepută, educația este un mijloc de emancipare.
Formarea, pe de altă parte, este simpla deprindere a abilităților oferite pe piața muncii.
Educația liberă și emancipatoare, accesibilă tuturor, este o precondiție a oricărei societăți care se consideră democratică, întrucît educația critică este un catalizator al participării politice.
Sistemul educațional – un „conflict de interese“
Considerăm că sistemul educațional este o platformă pentru cîteva interese care, parțial, se contrazic reciproc, printre acestea numărîndu-se interesele economice, interesele de stat și interesele religioase instituționalizate.
Tuturor acestor trei curente organizate de interese li se opune interesul de a-i lăsa pe oameni să decidă direcția pe care ar trebui s-o imprime propriilor vieți. Acest interes, spre deosebire de celelalte, nu este încă organizat. Emanciparea le permite oamenilor să trăiască așa cum doresc. Este de datoria activiștilor pentru o educație critică să se organizeze și să întărească interesele emancipatoare din cadrul structurilor platformelor existente de interese. Interesele dominante în prezent – în special cele de natură economică – funcționează global. Prin urmare, sîntem convinși că nu putem reuși pe termen lung decît comunicînd și fiind uniți noi înșine la nivel global în lupta noastră. Ne exprimăm solidaritatea cu toți cei care luptă pentru o educație liberă și emancipatoare în toată lumea.
Traducere de Alex Moldovan
Photo: Reclaim your Future!. UniCampus Vienna, 11-14 March 2010, Program, p.4
www.emancipating-education-for-all.org [2009]
Tema “Campus de luptă. Împotriva neoliberalizării universității” este concepută de redacţia revistei IDEA artă+societate şi a apărut în numărul curent # 35, 2010.
*TEMA: Campus de luptă. Împotriva neoliberalizării universității / Sumar
Edu-War in Progress. Actualitatea și istoria ei
- Lupte universitare la sfîrșitul pactului educațional* / George Caffentzis
- Renunțarea la scară: universitățile în criză* / George Caffentzis
- Educația și îngrădirea cunoașterii în universitatea globală* / Silvia Federici
Manifeste, apeluri, modalități și documente de lucru. 2009–2010
- Transformarea cunoașterii în marfă / Procesul Bologna – Strategia Lisabona
- Document de lucru adresat mișcărilor educaționale din întreaga lume
- Document de lucru pentru Summitul alternativelor / Idei pentru o educație și o societate diferite
- Ce este Congresul Educației Europene?
- Declarație comună cu privire la Valul Global de Acțiune pentru Educație din toamna aceasta
- Valul Global de Acțiune pentru Educație