„Da, și eu cunosc pe cineva care e dependent(ă) de jocuri de noroc.”

Accesați mai multe informații despre proiect pe paginile de Facebook și Instagram ale acestuia:

Am demarat acest proiect din aversiune, consternare, dezgust, exasperare, frustrare, indignare, neputință, ostilitate, perplexitate, revoltă, spaimă, traumă, vinovăție față de complicitatea involuntară și așa mai departe.

Munca de documentare a proiectului a fost un proces distopic. Informații disparate, contradictorii, inexacte. Încercările unor membri ai societății civile de a trage semnale de alarmă, pierdute în negurile internetului. Câteva victorii semnificative și de impact, însă mici în comparație cu amploarea fenomenului. Tăcerea sau mai exact lipsa de reacție la scară largă a societății civile versus inevitabila destăinuire a fiecărei persoane cu care am deschis subiectul – „da, și eu cunosc pe cineva care e dependent(ă) de jocuri de noroc”.

Vom publica rezultatele acestei cercetări pe parcursul a trei săptămâni, în fiecare luni, miercuri și vineri. Fiecare săptămână va fi dedicată uneia dintre cele trei teme principale ale proiectului – teritoriu, bani, dependență -, care va fi tratată în materiale diferite realizate de artiști, jurnaliști, cercetători și profesioniști din industria filmului și a publicității.

Concluziile cercetărilor și analizelor sunt dezolante.

Posibilitățile de acțiune la nivel individual, reduse.

Consecințele și amploarea fenomenului, devastatoare.

Proiectul nu va oferi soluții. În schimb, va contribui cu noi informații, date, idei, concepte și perspective la cele oferite public deja de jurnaliști, cercetători, influenceri și simpli cetățeni care s-au decis să se opună cu mijloace proprii epidemiei declanșate de slaba reglementare a jocurilor de noroc în România în speranța că acest lucru va iniția un proces de transformare societală.

Și ce alt moment mai bun pentru a mai așeza o cărămidă retorică decât într-un an electoral?

Raluca Durbacă


7- 11 octombrie

Eseul video „I. Teritoriu” din seria „Vă rugăm să jucați responsabil.”, de Raluca Durbacă

Analiza „Ne-a scos un meci. O afacere făcută din sărăcie și cinism politic”, de Costi Rogozanu

Fotoreportajul „Teritoriul dopaminei”, de Lavinia Cioacă

Cercetarea „If I Was a Rich Girl: Rolul și reprezentarea femeilor în cadrul publicității pentru companiile de jocuri de noroc”, de Flavia Dima

14 – 18 octombrie

Eseul video „II. Bani” din seria „Vă rugăm să jucați responsabil.”, de Raluca Durbacă

Analiza „Păcănele pe ecran: teritoriu fără frontiere, bani fără morală, dependență fără dependenți”, de Dragoș C. Costache

Cercetarea „Dependența de viitor. Explorări speculative asupra unei imperative strategii de anti-branding a industriei jocurilor de noroc”, de GLITCH (Irina Negrilă, Dan Stănescu, Andrei Nicolescu, Vlad Mihai)

21 – 25 octombrie

Eseul video „III. Dependență” din seria „Vă rugăm să jucați responsabil.”, de Raluca Durbacă

Cercetarea „Dependența tăcută: cine și cum confruntă adicția de jocuri de noroc în România”, de Mădălina Muscă

Cercetarea „Slot machines and dirty glambling. O încercare de cartografiere a scenei de gambling din România”, de Adi Schiop


Echipa proiectului:
Director executiv Asociația Cinefocus: Andreea Mihalcea
Curatoare și coordonatoare proiect: Raluca Durbacă
PR și comunicare: Ioana Gheorghiu
Grafică: Maria Drăghici
Post-producție audiovizuală: MINDGAME POST

Autori: Lavinia Cioacă, Dragoș C. Costache, Flavia Dima, Raluca Durbacă, GLITCH (Irina Negrilă, Dan Stănescu, Andrei Nicolescu, Vlad Mihai), Mădălina Muscă, Costi Rogozanu, Adi Schiop
Teritoriu • Bani • Dependență este un proiect cultural co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

Organizator: Asociația Cinefocus
Partener: CriticAtac

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Autor

  • Raluca Durbacă (n. 1983), regizoare de film documentar și critic de film, absolventă a Facultății de Comunicare și Relații Publice din cadrul SNSPA (2006) și a Facultății de Film din cadrul UNATC București (2015). A fost colaboratoare a revistei de cultură cinematografică Film Menu începând cu 2012 și a publicat eseuri în volumele colective „Politicile filmului" (Tact, 2014 și 2017). Are peste 10 ani de experiență în producția de film și artă video. În 2023 fost manager de producție al al Bienalei de Artă Contemporană Art Encounters 2024 și al expoziției „Brâncuși: surse românești și perspective universale” de la Muzeul Național de Artă Timișoara. „Certitudinea probabilităților”, documentarul său de debut, a avut premiera în 2021. În prezent lucrează la cel de-al doilea film documentar de lungmetraj, „Proces verbal”, produs de Manifest Film.

    View all posts

CriticAtac este o platformă care militează pentru posibilitatea exprimării libere şi în condiţii de egalitate a tuturor vocilor şi opiniilor. De aceea, comentariile care aduc injurii, discriminează, calomniează şi care în general deturnează şi obstrucţionează dialogul vor fi moderate iar contul de utilizator va fi permanent blocat.