Potrivit curriculumului pentru clasa pregătitoare supus dezbaterii, miercuri, de către Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, copiii vor studia o oră pe săptămână religia. Ei vor învăţa cum să închine, vor afla rolul lui Dumnezeu în viaţa omului, vor participa la activităţi caritabile şi vor fi duşi la biserică.
Cercetării, Tineretului şi Sportului a publicat miercuri, 29 februarie, pe www.edu.ro, pachetul curricular destinat clasei pregătitoare. Acesta conţine programele şcolare pentru clasa pregătitoare, precum şi planul-cadru aferent primelor clase ale învăţământului primar.
Documentele sunt supuse dezbaterii publice, astfel încât toţi cei interesaţi pot contribui cu propuneri constructive, trimise la adresa de e-mail clasapregatitoare@medu.edu.ro sau, în scris, pe adresa MECTS (str. General Berthelot nr. 28-30, Bucureşti, sector 1, cod 010168). Opiniile vor fi primite începând de joi, 1 martie 2012, timp de două săptămâni.
A apărut CURRICULUMUL pentru CLASA PREGĂTITOARE: Ce vor studia copiii
Una dintre disciplinele pe care o vor studia copiii din clasa pregătitoare este religia. Potrivit programei şcolare pentru religie – clasa pregătitoare, elevii vor învăţa următoarele competenţe generale: aplicarea unor norme de comportament specific moralei religioase, în diferite contexte de viata, colaborarea cu copiii si cu adultii din mediul familiar, în acord cu valorile religioase şi explorarea activa a unor elemente din viata de zi cu zi, din perspectiva propriei credinte.
Ce vor învăţa copiii la ora de religie
Printre activităţile de învăţare la care vor lua parte copiii se numără organizarea de discutii despre rolul lui Dumnezeu în viata omului, exercitii de învatare a închinarii (gestul închinarii, cuvintele însotitoare), organizarea de activităţi caritabile şi chiar vizite la biserică.
“Biserica este un spatiu cu înalte valente educative pentru ora de religie. Profesorul poate organiza vizite la biserica cu elevii cu diferite ocazii si scopuri: pentru participarea si observarea anumitor slujbe bisericesti; pentru a primi Sfânta Împartasanie; pentru discutii cu preotul pe teme religioase sau pentru a organiza în comun diferite evenimente importante pentru comunitate ori activitati de întrajutorare a membrilor acesteia”, se precizează în documentul publicat pe site-ul MECTS.
Magistraţii AU DECIS: Clasa pregătitoare este LEGALĂ
Cum să faci diferenţa între oamenii de diferite religii
Un alt lucru pe care îl vor învăţa copiii este cum să identifice elemente de diferenţiere între oameni. În acest sens, vor fi realizate exercitii de identificare a asemanarilor si a deosebirilor dintre persoane pe baza anumitor criterii (aspect fizic, limba vorbita, credinta, calitati, comportamente, lucruri sau mâncaruri favorite).
De ce este nevoie de religie
Potrivit documentului, elaborarea programei scolare pentru religie – clasa pregatitoare a avut la baza urmatoarele premise:
– Introducerea religiei în planurile de învatamânt înca de la debutul scolaritatii asigura o abordare continua a domeniului pe tot parcursul învatamântului preuniversitar – specifica majoritatii sistemelor educationale care includ religia în curriculumul scolilor publice.
– Rolul religiei la vârstele mici este recunoscut si sustinut de teoreticienii si practicienii din domeniul educatiei, care evidentiaza importanta educatiei religioase în formarea propriei identitati a elevilor, aspectele legate de credinte si convingeri fiind un element important al acesteia.
– La debutul scolaritatii, disciplina religie constituie un context de învatare care valorifica în plan educativ “marile întrebari” ale copiilor, experientele de viata ale acestora, altele decât cele vizate în mod obisnuit de celelalte discipline din planul de învatamânt, dar cu importanta majora pentru dezvoltarea morala si pentru socializarea acestora.
– Finalitatile propuse la clasa pregatitoare pentru disciplina religie au, în mai mica masura, scopul unei educatii de tip strict confesional, ci vizeaza mai ales dezvoltarea morala a copiilor si formarea comportamentului în acord cu valorile moral-religioase.
– Prin competentele si continuturile vizate, disciplina religie contribuie în mod direct la realizarea competentelor ariei curriculare Om si societate, prin contributia adusa la dezvoltarea competentelor sociale si civice, prin accentul pe promovarea diversitatii, pe integrarea în diferite grupuri, prin sustinerea unor abordari inter- si transdisciplinare.