Ce se întîmplă în Erevan-Armenia? Ce fel de proteste?

Vasile Ernuhttp://www.ernu.ro
Vasile Ernu este esciitor născut în URSS în 1971. Este absolvent al Facultăţii de Filosofie (UniversitateaAl.I.Cuza, Iaşi, 1996) şi al masterului de Filosofie (Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj, 1997). A fost redactor fondator al revistei Philosophy&Stuff şi redactor asociat al revistei Idea artă+societate. A activat în cadrul Fundaţiei Idea şi Tranzit şi al edituilor Idea şi Polirom. În ultimii ani a ţinut rubrici de opinie în Liberatatea, România Liberă, HotNews, Timpul şi Adevărul, precum şi rubrici permanente la revistele Noua Literatură, Suplimentul de Cultură şi Observator Cultural. Fondator al platformei: criticatac.ro. Volume: Născut în URSS (Polirom 2006, 2007, 2010, 2013, 2020, 2024), Ultimii eretici ai Imperiului (Polirom 2009), Ceea ce ne desparte. Epistolarul de la Hanul lui Manuc, împreună cu Bogdan-Alexandru Stănescu (Polirom 2010), Intelighenţia rusă azi, (Cartier 2012), Sînt un om de stînga (Cartier 2013), Sectanţii. Mică trilogie a marginalilor (Polirom 2015, 2017, 2020), Intelighenţia basarabeană azi (Cartier 2016), Bandiţii. Mică trilogie a marginalilor (Polirom 2016, 2017, 2021), Izgoniții. Mică trilogie a marginalilor (Polirom 2019, 2022), Războiul pisicilor. Ilustrații: Veronica Neacșu (Cartier, 2019), Jurnal la sfîrșitul lumii I (Editura Cartier 2019), Sălbaticii copii dingo ( Polirom 2021, 2022, 2024), Jurnal la sfîrșitul lumii II (Editura Cartier 2023), Centrul nu se mai susține. Ceea ce ne desparte, împreună cu Bogdan-Alexandru Stănescu (Editura Trei 2023) Premii: Premiul pentru debut al României literare 2007; Premiul pentru debut al Uniunii Scriitorilor din România 2007; Premiul Tiuk!2009, Premiul Matei Brancoveanu pentru Literatura 2015; Premiul revistei Observator cultural 2017 - Eseistică / Publicistică; Premiul AgențiadeCarte.ro 2019 – Eseu / Publicistică / Memorialistică; Premiul revistei Observator cultural 2022 - Memorialistică; Premiul AgențiadeCarte.ro 2022 - Eseu / Publicistică / Memorialistică. Este tradus în peste zece limbi.

Dacă citeşti presa pro-Kremlin afli că e „mîna SUA”. Dacă citeşti presa pro-Casa Albă afli că e un Maidan-antirusesc. Dacă facem un pas dincolo de aceste şicane şi bătălii reale geopolitice de suprafaţă vedem că e de fapt o veche schemă în joc: relaţia de putere centru-periferie a capitalului.

Să explicăm puţin. Cazul Armeniei. Oligarhii ruşi apropiaţi Kremlinului au cumpărat şi au făcut un monopol asupra energiei. Treptat au început să crească preţul. Şi tot au crescut: cine să-i oprească mai ales cînd ai şi un guvern marionetă. E cam ce s-a întîmplat şi la noi doar că la noi e cu vaselină occidentală mai puţin ruginită decît cea rusească. E schema care se repetă pe tot globul: în anumite zone se face cu mănuşi, în altele cu „democratizarea” cu bombe. Energie să fie.

Dar armenii s-au supărat. Nu mai vor să plătească şi au început protestele la Erevan. Puterea a reacţionat vrînd să înăbuşe din faşă protestul: au învăţat ceva din Maidan. Protestatarii se pare însă că nu cedează.

Ce e important să înţelegem în schema asta:

  1. Capitalul, puterea hegemonică, că e Moscova, că e Berlin sau Washington ştie un singur lucru: maximizarea profitului fără limite, trecînd peste cadavrele „aborigenilor”.
  2. Centrul, că e Moscova, că e Berlin sau Washington, vrea şi tinde să transforme puterile periferice în marionete supuse, docile, servile.
  3. Mass-media & elita locală sunt uşor cumpărate şi transformate în bîte ideologice puse în slujba capitalului & puterii hegemonice. Şi Moscova, şi Berlinul şi Washington-ul lucrează cu aceleaşi scheme propagandistice: bau-baul duşmanului extern (americanii pentru ruși, ruşii pentru americani şi UE … teroriştii pentru toţi) şi căutarea celui intern (coloana a 5-a vîndută intereselor externe) etc. Cam ce face şi establishmentul nostru jurnalistic & intelectual: despe problemele reale tăcem şi trîmbiţăm toată ziua depsre un inamic extern şi facem liste cu „trătătorii”.
  4. Preţul este plătit de populaţia lăsată de izbelişte şi a căror interese sînt demult trădate.
  5. Soluţia: protestele care pot aduce schimbări. Dar ce fel de schimbări cînd la colţ oligarhii occidentali aşteaptă să le ia loc oligarhilor ruşi…
  6. De reţinut: e important să înţelegem că protestul are cauze economice şi sociale în primul rînd. Această situaţie însă va fi folosită în lupta geopolitică dintre cele cîteva centre de putere globale şi regionale.
  7. Poporul armean spune însă un NU clar: NU VREM SĂ FIM COLONIE ECONOMICĂ!!!! România se aude?

Ce-i de făcut? Rămîne o întrebare valabilă.

Autor

  • Vasile Ernu este esciitor născut în URSS în 1971. Este absolvent al Facultăţii de Filosofie (UniversitateaAl.I.Cuza, Iaşi, 1996) şi al masterului de Filosofie (Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj, 1997). A fost redactor fondator al revistei Philosophy&Stuff şi redactor asociat al revistei Idea artă+societate. A activat în cadrul Fundaţiei Idea şi Tranzit şi al edituilor Idea şi Polirom. În ultimii ani a ţinut rubrici de opinie în Liberatatea, România Liberă, HotNews, Timpul şi Adevărul, precum şi rubrici permanente la revistele Noua Literatură, Suplimentul de Cultură şi Observator Cultural. Fondator al platformei: criticatac.ro. Volume: Născut în URSS (Polirom 2006, 2007, 2010, 2013, 2020, 2024), Ultimii eretici ai Imperiului (Polirom 2009), Ceea ce ne desparte. Epistolarul de la Hanul lui Manuc, împreună cu Bogdan-Alexandru Stănescu (Polirom 2010), Intelighenţia rusă azi, (Cartier 2012), Sînt un om de stînga (Cartier 2013), Sectanţii. Mică trilogie a marginalilor (Polirom 2015, 2017, 2020), Intelighenţia basarabeană azi (Cartier 2016), Bandiţii. Mică trilogie a marginalilor (Polirom 2016, 2017, 2021), Izgoniții. Mică trilogie a marginalilor (Polirom 2019, 2022), Războiul pisicilor. Ilustrații: Veronica Neacșu (Cartier, 2019), Jurnal la sfîrșitul lumii I (Editura Cartier 2019), Sălbaticii copii dingo ( Polirom 2021, 2022, 2024), Jurnal la sfîrșitul lumii II (Editura Cartier 2023), Centrul nu se mai susține. Ceea ce ne desparte, împreună cu Bogdan-Alexandru Stănescu (Editura Trei 2023) Premii: Premiul pentru debut al României literare 2007; Premiul pentru debut al Uniunii Scriitorilor din România 2007; Premiul Tiuk!2009, Premiul Matei Brancoveanu pentru Literatura 2015; Premiul revistei Observator cultural 2017 - Eseistică / Publicistică; Premiul AgențiadeCarte.ro 2019 – Eseu / Publicistică / Memorialistică; Premiul revistei Observator cultural 2022 - Memorialistică; Premiul AgențiadeCarte.ro 2022 - Eseu / Publicistică / Memorialistică. Este tradus în peste zece limbi.

    View all posts

CriticAtac este o platformă care militează pentru posibilitatea exprimării libere şi în condiţii de egalitate a tuturor vocilor şi opiniilor. De aceea, comentariile care aduc injurii, discriminează, calomniează şi care în general deturnează şi obstrucţionează dialogul vor fi moderate iar contul de utilizator va fi permanent blocat.

Ultimele articole