TEMA: Campus de luptă. Împotriva neoliberalizării universității / Sumar*
Congresul Educației Europene [European Education Congress] (EEC) este un congres internațional care are o abordare critică a situației actuale și a evoluțiilor curente din cadrul sistemului educațional din Europa, atît la nivel politic participativ, cît și la nivel teoretic, analitic. Evenimentul este organizat de tineri din toată Europa.
Obiectivele și țintele pe care și le propune congresul sînt dinadins felurite și deschise. Motivația acestei concepții cuprinzătoare poate fi găsită în caracterul eterogen al intereselor și al zonelor-cheie de lucru ale participanților, care, desigur, se vor răsfrînge asupra structurii. Rezultatele congresului vor depinde în mod nemijlocit de ideile și de analizele tuturor celor implicați în congres și de rezultatele diferitelor discuții și ateliere de lucru din cursul săptămînii. Ca atare, următoarele obiective trebuie înțelese ca un cadru de referință, care nu trebuie urmat în litera lui; participanții sînt încurajați să dezvolte și să extindă aceste puncte pentru a și le putea însuși.
– Oferirea unei perspective asupra situației și a structurii diferitelor sisteme educaționale din Europa
– Dezvoltarea și reflectarea critică a pozițiilor politice, împreună
– Permiterea unei critici și a unei reflecții asupra mișcărilor educaționale din Europa din ultimii ani
– ‑Efectuarea unei analize teoretice a problemelor curente din sectorul educațional și identificarea cauzelor acestora
– Dezvoltarea de abordări și strategii practice de acțiune
– Oferirea unei baze teoretice practicii politice
– Transformarea analizei teoretice în idei vizînd practica politică
– ‑Încurajarea tuturor, dar în special a celor tineri, de a participa la procesele de luare a deciziilor, deopotrivă în sistemul educațional și în societate în general
– Oferirea unei baze pentru înțelegerea și discutarea educației în contextul actualului sistem politic și social
Cum e organizat EEC?
EEC este organizat de un grup de tineri din întreaga lume. Inițiat de două organizații germane și două franceze, comitetul de organizare s-a lărgit de atunci considerabil și a devenit internațional.
Deciziile legate de concept, de cursul evenimentelor și de principiile directoare ale congresului sînt luate în mod democratic, prin intermediul întîlnirilor pregătitoare internaționale, al teleconferințelor și al listelor de mail în limba engleză. Infrastructura imediată e organizată de un grup local din Bochum; planificarea financiară e responsabilitatea principalului grup organizator, Bochumer Bildungschancen e.V., și este – în cea mai mare măsură posibilă – realizată prin păstrarea unui contact constant cu structurile internaționale. Proiectul e sprijinit financiar de programul Youth in Action, precum și de o serie de alte organizații.
Pînă în prezent au existat două întîlniri pregătitoare internaționale, la Paris, în februarie, și la Barcelona, în aprilie [2010]; pe lîngă aceste întîlniri oficiale, membrii echipei organizatoare s-au întîlnit la Viena, în martie, pentru a discuta și dezvolta rezultatele întîlnirii de la Paris. Oameni din cîteva țări europene au participat la organizarea de bază și deschisă a congresului; după ce s-a lucrat în grupuri mici, deciziile au fost discutate și apoi adoptate prin consens în plen. O întîlnire pregătitoare finală anterioară congresului va avea loc pe 8 și 9 mai [2010] la Bochum. Înscrierea la această întîlnire se poate face pe site-ul congresului.
Program. Structură temporală
Programul fiecărei zile e împărțit în patru părți. Dimineața vor avea loc intervenții vizînd analiza teoretică, care, după o pauză comună, vor fi completate de intervenții vizînd aspecte mai practice și dezvoltarea de abordări și soluții ale problemelor identificate. În continuare se va organiza o întîlnire deschisă, iar ziua se va încheia cu un program cultural.
Împărțirea într-o parte teoretică și una practică nu trebuie considerată o separare între participarea politică practică și analiza teoretică, ci dimpotrivă. Ambele abordări ale unui subiect sau ale unei probleme trebuie legate pentru a permite o mai bună înțelegere prin luarea în considerare a ambelor perspective. Practica politică nu-și poate realiza în totalitate potențialul în lipsa unui cadru teoretic; analizele teoretice ale unei probleme reclamă strategii, care să permită găsirea unei soluții, și o punere în practică, în stare să provoace schimbarea. În mod ideal, abordarea teoretică a unei probleme dezbătute și dezvoltate dimineața va culmina cu inițierea de soluții practice ale respectivei probleme, după-amiaza.
Întîlnirea deschisă
Pe durata întîlnirii deschise de seara pot fi continuate discuțiile începute în cursul zilei și pot fi abordate noi subiecte în timpul intervențiilor discutate. La începutul fiecărei întîlniri deschise, toți participanții sînt invitați să se adune într-o cameră centrală pentru o scurtă întîlnire, unde se vor face anunțuri organizatorice. După o scurtă introducere, participanții pot propune subiecte de care sînt interesați, le pot prezenta pe scurt pe un panou și distribui în încăperile disponibile. Fiecare grup, în orice moment, poate decide să fragmenteze sau să schimbe subiectul, acesta fiind afișat pe un panou centralizat pentru a putea fi trecut în revistă. Pentru a face cursul discuțiilor și posibilele rezultate vizibile pentru toți participanții la congres, grupurile sînt încurajate să folosească placarde în cadrul unui protocol. Aceste placarde vor fi expuse zilnic în apropierea punctului de informare.
Grupurile de lucru
Pe lîngă intervenții normale și întîlniri deschise, „grupurile de lucru“ le vor oferi oamenilor oportunitatea de a dezvolta idei concrete de proiecte. Aceste grupuri de lucru sînt autoorganizate și se pot întruni pe durata săptămînii pentru a lucra la proiectele lor. Pentru ca acestea să fie disponibile pentru toți participanții, un panou informativ din apropierea punctului de informare va prezenta aceste proiecte și va anunța momentul și locul acestor întîlniri. Conținutul proiectelor discutate depinde în totalitate de ideile participanților la congres. Un grup s-ar putea întîlni, de pildă, pentru a lucra la un proiect teatral internațional în cadrul programului cultural, altul ar putea pune la punct o platformă internațională în scopul comunicării ulterioare congresului. Grupurile de lucru nu se pot înscrie dinainte, ci trebuie să se formeze în timpul congresului.
Programul cultural
În fiecare seară, există un interval destinat activităților culturale. Programul nu va fi decis dinainte de organizatorii congresului, ci creat în maniera „fă-o tu însuți“ [do it yourself], chiar în timpul congresului. Toată lumea e invitată să se implice, să contribuie cu idei și să colaboreze cu ceva la programul cultural. Dacă e nevoie de echipamente sau de o infrastructură, organizarea e posibilă cu condiția să se anunțe din timp.
Comunicarea
Comunicarea pe durata congresului se va face în cea mai mare parte în limba engleză. Pentru că resursele noastre financiare sînt, din nefericire, limitate, nu vom reuși să traducem toate atelierele de lucru în diferite limbi. Desigur, intervențiile pot fi făcute și în alte limbi, potrivit abilităților lingvistice ale participanților. Punctul de informare va pune la dispoziție o listă unde cei dispuși să traducă intervenții în/dintr-o altă limbă sînt încurajați să-și înscrie numele și datele de contact. Astfel, e posibil ca mai multe intervenții să fie accesibile celor care nu cunosc limba engleză.
Cum se poate participa?
Pentru a participa la congres, înscrieți-vă pe pagina festivalului: http://www.educationcongress.eu/?page_id=141.
Avînd în vedere că diviziunea dintre contributorii activi și vizitatorii pasivi reflectă una dintre numeroasele probleme ale actualelor sisteme educaționale, una dintre țintele congresului este să rezolve tocmai acest aspect. Ca urmare, le solicităm tuturor celor interesați de educație, atît de abordările teoretice, cît și de aplicațiilor lor practice, nu doar să viziteze congresul, ci să contribuie în mod activ prin intervenții în cadrul programului congresului. Înscrierea unei intervenții poate fi făcută, de asemenea, pe pagina congresului: www.educationcongress.eu/?page_id=251. Dacă aveți întrebări, vă rugăm să ne scrieți la adresa info@educationcongress.eu. În caz că aveți idei pentru programul cultural sau doriți să contribuiți chiar voi, scrieți-ne un e-mail sau comunicați-ne la punctul de informare.
În general, vizitarea congresului ar trebui să însemne și participarea și contribuția la congres, și nu doar în ceea ce privește conținutul tematic. La punctul de informare vor exista liste care vă vor oferi posibilitatea să ajutați la infrastructura congresului: distribuirea mîncării, spălatul vaselor, ajutor la punctul de informare, pregătirea intervențiilor și a fazelor întîlnirilor deschise etc. Vă rugăm să vă treceți numele pe aceste liste, pentru a contribui la bunul mers al congresului pentru toată lumea.
Nu doar consumați, creați și contribuiți!
Traducere de Alex Moldovan
Photo: Reclaim your Future!. UniCampus Vienna, 11-14 March 2010, Program, p.6
www.educationcongress.eu / [25–30 mai 2010, Bochum, Germania]
Suport
Congresul Educației Europene e organizat de:
Aktionsbündnis gegen Studiengebühren (www.abs-bund.de)
Bochumer Bildungschancen e.V.
Etudiants pour une Europe de l’Education (europeducation.wordpress. com)
Etudiants pour une Société Durable
Congresul e sprijinit de:
AStA der Ruhr-Universität Bochum (www.asta-bochum.de)
Bundesverband ausländischer Studierender e. V. (www.bas-ev.de)
bündnis für politik- und meinungsfreiheit (www.pm-buendnis.de)
DGB Jugend Bund
(www.dgb-jugend.de)
AStA der Uni Frankfurt
AStA der Uni Wuppertal
LandesAstenTreffen NRW
AStA der FH Bielefeld
AStA der Uni Münster
AStA der Uni Duisburg-Essen
AStA der Uni Gießen
AStA der Uni Köln
AStA der Uni Potsdam
Tema “Campus de luptă. Împotriva neoliberalizării universității” este concepută de redacţia revistei IDEA artă+societate şi a apărut în numărul curent # 35, 2010.
*TEMA: Campus de luptă. Împotriva neoliberalizării universității / Sumar
Edu-War in Progress. Actualitatea și istoria ei
- Lupte universitare la sfîrșitul pactului educațional* / George Caffentzis
- Renunțarea la scară: universitățile în criză* / George Caffentzis
- Educația și îngrădirea cunoașterii în universitatea globală* / Silvia Federici
Manifeste, apeluri, modalități și documente de lucru. 2009–2010
- Transformarea cunoașterii în marfă / Procesul Bologna – Strategia Lisabona
- Document de lucru adresat mișcărilor educaționale din întreaga lume
- Document de lucru pentru Summitul alternativelor / Idei pentru o educație și o societate diferite
- Ce este Congresul Educației Europene?
- Declarație comună cu privire la Valul Global de Acțiune pentru Educație din toamna aceasta
- Valul Global de Acțiune pentru Educație