Capitala culturală Cluj e la Pata Rît  (Jurnal de călătorie II)

Vasile Ernuhttp://www.ernu.ro
Vasile Ernu este esciitor născut în URSS în 1971. Este absolvent al Facultăţii de Filosofie (UniversitateaAl.I.Cuza, Iaşi, 1996) şi al masterului de Filosofie (Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj, 1997). A fost redactor fondator al revistei Philosophy&Stuff şi redactor asociat al revistei Idea artă+societate. A activat în cadrul Fundaţiei Idea şi Tranzit şi al edituilor Idea şi Polirom. În ultimii ani a ţinut rubrici de opinie în Liberatatea, România Liberă, HotNews, Timpul şi Adevărul, precum şi rubrici permanente la revistele Noua Literatură, Suplimentul de Cultură şi Observator Cultural. Fondator al platformei: criticatac.ro. Volume: Născut în URSS (Polirom 2006, 2007, 2010, 2013, 2020, 2024), Ultimii eretici ai Imperiului (Polirom 2009), Ceea ce ne desparte. Epistolarul de la Hanul lui Manuc, împreună cu Bogdan-Alexandru Stănescu (Polirom 2010), Intelighenţia rusă azi, (Cartier 2012), Sînt un om de stînga (Cartier 2013), Sectanţii. Mică trilogie a marginalilor (Polirom 2015, 2017, 2020), Intelighenţia basarabeană azi (Cartier 2016), Bandiţii. Mică trilogie a marginalilor (Polirom 2016, 2017, 2021), Izgoniții. Mică trilogie a marginalilor (Polirom 2019, 2022), Războiul pisicilor. Ilustrații: Veronica Neacșu (Cartier, 2019), Jurnal la sfîrșitul lumii I (Editura Cartier 2019), Sălbaticii copii dingo ( Polirom 2021, 2022, 2024), Jurnal la sfîrșitul lumii II (Editura Cartier 2023), Centrul nu se mai susține. Ceea ce ne desparte, împreună cu Bogdan-Alexandru Stănescu (Editura Trei 2023) Premii: Premiul pentru debut al României literare 2007; Premiul pentru debut al Uniunii Scriitorilor din România 2007; Premiul Tiuk!2009, Premiul Matei Brancoveanu pentru Literatura 2015; Premiul revistei Observator cultural 2017 - Eseistică / Publicistică; Premiul AgențiadeCarte.ro 2019 – Eseu / Publicistică / Memorialistică; Premiul revistei Observator cultural 2022 - Memorialistică; Premiul AgențiadeCarte.ro 2022 - Eseu / Publicistică / Memorialistică. Este tradus în peste zece limbi.

Pata-Rat-Dump-1Orașele mari sunt obsedate. Un nou sindrom cultural numit ”Capitală europeană” face ravagii. Traininguri, workshopuri, experți peste experți. Banii curg. Se trasează direcții, se integrează, se multiculturalizează, se interdisciplinarizează etc.  Un soi de Cîntarea României ”civilizată”.

Brusc crește cota grupurilor vulnerabile și marginale gen romi/țigani, șomeri, săraci. Ei pot aduce un plus de punctaj. Amărîţii aduc plusvaloarea. E nevoie de „artă socială”. Deci hai să cautam țiganii noștri. La Timișoara un bun amic vrea să organizeze „Noaptea palatelor țigănești deschise”. „Rasismul civilizat” din Timișoara este halucinant. Doar aici vezi pe străzi indicatoare puse de primărie în colaborare cu poliţia: „Astăzi cerşetor, mîine infractor! Îţi doreşti asta?”. Trebuie povestit separat. Revenim la Cluj pe care-l cunosc destul de bine.

Clujul porneşte în această competiţie din „pole position”. Strategia Cluj ”a la Boc” e însă genială. Ea decurge cam așa:

  1. Scoți țiganii din centru și-i arunci la Pata Rît în gunoaie (groapa de gunoi a orașului).
  2. Le iei accesul la minimele condiții de viață: locuințe, apă, energie, canalizare. Îi faci dependenţi de gunoiul din care îşi întreţin familiile.
  3. În centru trebuie să fie curat, ”civilizat” tocmai bun pentru noua burghezie care vine la TIFF. ”Necivilizații” au loc doar la Pata Rît.
  4. Vine proiectul ”Capitala europeană” și brusc înțelegem că țiganii pot produce un plus de valoare proiectului și aduce banii care se vor duce tot la ”civilizați” că doar nu la Pata Rît.
  5. Se iau țiganii, se spală frumos, li se pun haine colorate ”etno” și sînt aduși în centru. Dar prelucrați, controlați și integrați atît cît să nu deranjeze ochiul  fin al clasei de mijloc care va toca banii. Vor primi și țiganii un suc și o măslină.
  6. După ce se toacă banii și se termină deconturile, Boc&co vor lua din nou țiganii și îi vor trimite direct ”unde le este locul”: la Pata Rît.  Fără apă, canalizare, energie și casă. Sub cerul liber pentru că, nu-i așa, ei sînt țigani și știm noi ce pot și unde trebuie să stea…
  7. Iată un proiect cu adevărat European, civilizat și care dă roade cu o eficiență îngrijorătoare. Și noua clasă de mijloc poate dormi liniștită, cu conștiința împăcată.

Cînd zicem Cluj zicem mai întîi Pata Rît. UBB, TIFF, Electronumaiştiuce sînt secundare pînă nu se rezolvă problema aceasta cruntă. Capitala culturală Cluj e la Pata Rît .

La Pata Rît noaptea se vede cerul înstelat. E singura lor bucurie căci filmele și ”capitala culturală europeană” sînt în centru. Din depărtare se aud sunetele muzicii de la Electric Castle Festival. Vestea cea mai tristă este că se închide şi groapa de gunoi, singura lor sursă de hrană şi bucurie.

Autor

  • Vasile Ernu este esciitor născut în URSS în 1971. Este absolvent al Facultăţii de Filosofie (UniversitateaAl.I.Cuza, Iaşi, 1996) şi al masterului de Filosofie (Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj, 1997). A fost redactor fondator al revistei Philosophy&Stuff şi redactor asociat al revistei Idea artă+societate. A activat în cadrul Fundaţiei Idea şi Tranzit şi al edituilor Idea şi Polirom. În ultimii ani a ţinut rubrici de opinie în Liberatatea, România Liberă, HotNews, Timpul şi Adevărul, precum şi rubrici permanente la revistele Noua Literatură, Suplimentul de Cultură şi Observator Cultural. Fondator al platformei: criticatac.ro. Volume: Născut în URSS (Polirom 2006, 2007, 2010, 2013, 2020, 2024), Ultimii eretici ai Imperiului (Polirom 2009), Ceea ce ne desparte. Epistolarul de la Hanul lui Manuc, împreună cu Bogdan-Alexandru Stănescu (Polirom 2010), Intelighenţia rusă azi, (Cartier 2012), Sînt un om de stînga (Cartier 2013), Sectanţii. Mică trilogie a marginalilor (Polirom 2015, 2017, 2020), Intelighenţia basarabeană azi (Cartier 2016), Bandiţii. Mică trilogie a marginalilor (Polirom 2016, 2017, 2021), Izgoniții. Mică trilogie a marginalilor (Polirom 2019, 2022), Războiul pisicilor. Ilustrații: Veronica Neacșu (Cartier, 2019), Jurnal la sfîrșitul lumii I (Editura Cartier 2019), Sălbaticii copii dingo ( Polirom 2021, 2022, 2024), Jurnal la sfîrșitul lumii II (Editura Cartier 2023), Centrul nu se mai susține. Ceea ce ne desparte, împreună cu Bogdan-Alexandru Stănescu (Editura Trei 2023) Premii: Premiul pentru debut al României literare 2007; Premiul pentru debut al Uniunii Scriitorilor din România 2007; Premiul Tiuk!2009, Premiul Matei Brancoveanu pentru Literatura 2015; Premiul revistei Observator cultural 2017 - Eseistică / Publicistică; Premiul AgențiadeCarte.ro 2019 – Eseu / Publicistică / Memorialistică; Premiul revistei Observator cultural 2022 - Memorialistică; Premiul AgențiadeCarte.ro 2022 - Eseu / Publicistică / Memorialistică. Este tradus în peste zece limbi.

    View all posts

CriticAtac este o platformă care militează pentru posibilitatea exprimării libere şi în condiţii de egalitate a tuturor vocilor şi opiniilor. De aceea, comentariile care aduc injurii, discriminează, calomniează şi care în general deturnează şi obstrucţionează dialogul vor fi moderate iar contul de utilizator va fi permanent blocat.

Ultimele articole