Avangarda revizitată. Ediția a II-a: AVANGARDA SOVIETICĂ
Avangarda Europeană în Arhiva Națională de Filme a României 1919-1939
Ediția a II-a: AVANGARDA SOVIETICĂ
Miercuri, 29 mai, ora 20.00 – Cinemateca Eforie
Vineri, 31 mai, ora 20.00 – Cinemateca Eforie
Cinemateca Eforie – Arhiva Națională de Filme a României a lansat, începând cu 17 noiembrie 2012, un demers de revizitare a operelor cinematografice create de regizorii avangardei europene, cu scopul cercetării modului în care s-a constituit cultura vizuală autohtonă și cultura filmului în perioada de dinainte și de după naționalizarea din 1948 a producției cinematografice din România, cât și a filmelor deținute de cinematografele locale. Prima ediție a proiectului, în număr șase sesiuni, a cuprins avangarda cinematografică franceză.
Artiști: Serghei M. Eisenstein, Vladimir Maiakovski, Dziga Vertov
Concept și viziune curatorială: Igor Mocanu
Organizatori: Cinemateca Eforie – Arhiva Națională de Film a României
Geografic sau geopolitic vorbind, în mod cert, avangarda cinematografică sovietică nu are prea multe lucruri în comun cu cea europeană, însă la fel de cert este și faptul că fără aceasta, europenismul avangardei cinematografice occidentale ar fi arătat radical diferit. În decursul unui deceniu, filmul sovietic de avangardă, acuzat de „formalism” în deceniile ce-i vor urma de către critica realist-socialistă, parcurge vertiginos drumul de la ficțiunea oarecum tradițională, clasică, în care povestea și actorii sunt sclavii aparatului înregistrator, ca în cazul peliculei lui Maiakovski, trecând prin experimentul video gândit ca insert dramatic la teatrul Proletkultului din Moscova, cum este Jurnalul… regizat de Eisenstein, și până la docufitionul experimental practicat de Vertov și echipa lui, în care personajul principal este aparatul de filmat față în față cu orașul, cu lumea. Influența și însemnătatea avangardei cinematografice sovietice pentru avangarda europeană a fost destul de mult discutată pentru a nu le mai relua și aici. Mai interesant ni se pare traseul pe care au trebuit să îl parcurgă aceste pelicule pentru a fi difuzate în România de până la naționalizarea producției cinematografice din 1948. Se știe că avangarda română a urmărit îndeaproape tribulațiile omoloagei moscovite ori sanktpetersburgheze, există de-a lungul seriilor și colecțiilor de reviste avangardiste o cantitate consistentă de texte de interpretare a filmelor avangardei sovietice. „Contimporanul”, „Integral”, „Unu”, „Meridiane” sau, mai ales, „Orizont”, amintesc prompt fiecare nouă producție. Filmele avangardei sovietice, mai exact, comerțul cu pelicule prin contact direct cu URSS era descurajat la București, precum și la Paris, cinefilia artiștilor croindu-și astfel drum către acestea via Berlin! Astfel, copiile pariziano-berlineze ale avangardei sovietice ajungeau și la publicul bucureștean. După 1950 și odată cu înființarea ANFR, filmul sovietic va abandona linia de tranzit, pătrunzând direct în sala de cinema de la București, însă atunci va fi fost târziu, căci mare parte dintre principalii actori ai scenei avangardiste sovietice vor fi fost deja exterminați la ordinele lui Stalin.
Sesiunea I-a:
DOMNIȘOARA ȘI HULIGANUL / BARÎȘNEA I HULIGAN
URSS, 1918, a/n, mut, Ficțiune
R. Vladimir Maiakovski, Evghenii Slavinski
S. Edmondo de Amicis, Vladimir Maiakovski
Imagine: Evghenii Slavinski
Producător: Vladimir Egorov
Cu: Vladimir Maiakovski, Aleksandra Rebikova, Feodor Dunaev
JURNALUL LUI GLUMOV / DNEVNIK GLUMOVA
URSS, 1923, a/n, mut, Ficțiune, Film experimental
R. Serghei M. Eisenstein
Imagine: Boris Franțisson
Cu: Grigorii Aleksandrov, Aleksandr Antonov, Serghei M. Eisenstein, Mihail Gomorov, Junior Inkijînov, Vera Muzîkant, Ivan Pîriev, Maksim Ștrauh, Vera Ianukova, Ivan Iazîkanov
OMUL CU APARATUL DE FILMAT / CELOVEK S KINOAPPARATOM
URSS, 1929, Documentar, Film experimental
R. Dziga Vertov
S. Dziga Vertov
Imagine: Mihail Kaufman, Gleb Troianski
M. Dziga Vertov
Editor: Elizaveta Svilova
Muzică: Pierre Henry, Nigel Humberstone, Konstantin Listov, Michael Nyman