Două proteste împotriva a doi miniştri propuşi de Cioloş. Unul din motive profesionale, celălalt din motive mult mai grave, e acuzat de susţinerea extremismului de drepta.
O petiţie împotriva ministrului desemnat Marius Bostan, susţinător al unui site extremist:
Stimate d-le Dacian Cioloș, prim-ministru desemnat,
Vă atragem atenția asupra uneia dintre nominalizările făcute de dvs. pentru formarea noului guvern. Este vorba despre d-nul Marius Bostan, propunerea pentru Ministerul Comunicațiilor, vicepreședinte al fundației ce deține domeniul inliniedreapta.net. Această pagină a găzduit de-a lungul timpului numeroase articole cu un conținut rasist, xenofob, numeroase fapte neverificate și teorii ale conspirației și a contribuit în mod semnificativ la propagarea discursului urii în spațiul public.
Includerea în echipa de guvernare a unei persoane ce urmărește promovarea unei astfel de abordări este deosebit de gravă și nedemnă de a reprezenta o națiune europeană. Solicităm retragerea de urgență a lui Marius Bostan din lista propunerilor cabinetului dvs.
Judecătorii cer studii juridice în cazul ministrului de justiţie:
Uniunea Nationala a Judecatorilor din Romania se arata surprinsa fata de propunerea de numire ca ministru al justitiei a doamnei Cristina Guseth care nu are nici un fel de studii in domeniul dreptului si nici experienta in sistemul judiciar.
Este pentru prima data in istoria – cel putin postdecembrista – cand este propus ca ministru al justitiei o persoana care nu are studii juridice.
Apreciem activitatea doamnei Cristina Guseth in sustinerea publica a luptei impotriva coruptiei, dar Ministerul justitiei este o institutie cu un rol fundamental in statul de drept, iar atributiile ministrului justitiei depasesc cu mult problematica legata de anticoruptie si comunicare.
Lista cu o parte din atributiile ministerului justiei se gasesc la adresa urmatoarea:
http://www.just.ro/MinisterulJusti%C8%9Biei/Organizare/Atribu%C5%A3iileprincipalealeMJ/tabid/787/Default.aspx
Atributiile Mistrului Justitiei nu se limiteaza la coordonarea activitatii parchetelor si numirea procurorilor generali, ci vizeaza in special elaborarea strategiei programului de guvernare in domeniul justitiei. Tot ministrul justitiei elaboreaza proiectele de acte normative care au legatura cu domeniul de activitate al Ministerului Justitiei.
Ministrul justitiei analizeaza si avizeaza din punct de vedere al legalitatii actele normative elaborate de celelalte ministere. Tot ministrul justitiei urmareste respectarea obligatiilor asumate de Romania prin conventiile internationale si a intelegerilor bilaterale interesand domeniul justitiei, la care Romania este parte.
De asemenea, ministrul justitiei asigura relatia cu structura juridica a NATO, participand la negocierea documentelor cu caracter normativ ce se elaboreaza sub egida Aliantei Nord-Atlantice; tot el asigura pregatirea exercitarii competentei de reprezentare a statului roman in fata Curtii Europene de Justitie de la Luxemburg.
Consideram ca indeplinirea functiilor ministrului justitiei prin exercitarea tuturor atributiilor prevazute de lege in sarcina sa, din care am enumerat doar o mica parte, presupune ca esential pentru persoana ministrului pregatirea juridica specifica la cel mai inalt nivel.
Pe langa cunoasterea rolului instantelor judecatoresti si al parchetelor intr-un stat democratic, este necesar ca ministrul de justitie sa cunoasca indeaproape si sa aiba o experienta proprie in aplicarea dispozitiilor legale si a tot ceea ce presupune administrarea justitiei.
Sistemul de justitie din Romania se confrunta cu probleme complexe ce depasesc cu mult chestiunile privind procurorii anticoruptie sau procedurile de comunicare, precum lipsa infrastructurii logistice si administrative necesare implementarii dispozitiilor noilor coduri si aplicarii acestora, influente si presiuni exercitate din exterior si nu numai privind actul de justitie, profunde inechitati salariale in conditii egale de munca, discrepante semnificative intre volumul de activitate de la o instanta la alta de acelasi grad, pentru a enumera doar cateva.
Apreciem, de aceea, ca fiind suprinzatoare si de neinteles desemnarea intr-un guvern, ce se doreste a fi de tehnocrati, a unei persoane fara studii juridice in fruntea ministerului justitiei.
In conditiile actuale UNJR pregateste o lista de intrebari comisiilor parlamentare care vor audia noul ministru al justitiei.
Facem pe aceasta cale un apel mass mediei din Romania sa transmita pe toate canelele audierea noului ministru al justitiei. Chiar daca numirea in aceasta pozitie este una politica, aceasta afecteaza prin deciziile sale administrarea actui de justitie din Romania si, prin aceasta, drepturile si libertatile fundamentale ale fiecari cetatean, viziunea ministrului justitiei asupra misiunii sale fiind asadar un evident interes public.
Dana Girbovan
presedinte UNJR