TEMA: BNR, mîndria ţării
Cînd mai apare cîte un sondaj despre candidaţii perfecţi la preşedinţie sau despre personalităţile care inspiră cea mai mare încredere, Mugur Isărescu, guvernatorul Băncii Naţionale a României iese invariabil pe primul loc. BNR este o instituţie privită la fel de necritic şi admirativ precum Biserica Ortodoxă Română. De ce nu se erodează credibilitatea unei astfel de instituţii cu un rol cheie în gestionarea crizei? Chiar ia BNR cele mai bune decizii în aceste momente? Şi, mai ales, le-a luat ea în momentele decisive din trecut?
Legăturile dintre BNR şi politic sînt prea puţin vizibile sau, mai curînd, sînt percepute în opoziţia tehnocraţi buni / politicieni răi. Cei mai mulţi, în virtutea unei credinţe totale în mitul tehnocratului, şi-ar dori chiar în fruntea guvernului sau la preşedinţie oameni din BNR. Iar asta chiar dacă exemplul altor ţări europene, ca Grecia sau Italia, ne arată că tehnocraţii ajunşi în vârful statelor servesc şi ei unor interese politice, doar că nedemocratice.
Este BNR responsabilă pentru faptul că multe bănci din România nu au plătit cît ar fi trebuit pentru stilul neperformant în care au acordat creditele? Şi cît din povara datoriei publice sau private a ţării i se datorează băncii naţionale? Care este legătura dintre BNR şi alte instituţii financiare internaţionale, precum BCE sau FMI? Şi de ce insistă BNR, împreună cu preşedintele, că singura ieşire din criză pentru România este trecerea la moneda euro?
În fine, cît de clară e legătura BNR-politică şi cît de mult influenţează politica lui Mugur Isărescu stilul de guvernare din aceşti ani? Ce alternative ar fi avut la dispoziţie? Ce carte ar putea să joace de acum încolo?
Textele temei:
- Principalele critici aduse Băncii Naţionale a României
- „Titanicul nu a fost cârmit la timp. Va lua timp să se facă pârtie şi să se construiască o altă relaţie între industria financiară şi economie” – Interviu cu Daniel Dăianu /de Costi Rogozanu
- Cum să ne descurcăm în regiunea subprimelor: managementul monetar în criză / de Daniela Gabor