ASUR lanseaza campania ”Stop îndoctrinarii religioase în scoli!”
Asociatia Secular-Umanista din România lanseaza azi campania ”Stop îndoctrinarii religioase în scoli!”. Primul pas al campaniei îl constituie atragerea atentiei asupra acestei probleme, prin amplasarea mesajului de campanie pe panouri publicitare situate în centrul Bucurestiului, în zona Palatului Cotroceni, a Parlamentului si a Patriarhiei.
”Am initiat aceasta campanie pentru ca, odata cu intrarea în vigoare a noii legi a educatiei nationale, a crescut riscul de îndoctrinare a copiilor în scolile publice. Dorim sa le aratam parintilor riscurile la care sînt expusi copii lor odata cu îndoctrinarea si în acelasi timp vrem sa le prezentam mijloacele legale pe care le au la dispozitie pentru evitarea acestui fenomen.” a declarat Toma Patrascu, vicepresedinte ASUR.
Prevederile Legii 1/2011 în privinta predarii religiei in scoli vin în contradictie flagranta cu Constitutia României, cu Legea privind protectia si promovarea drepturilor copilului (272/2004), cu Codul Muncii si chiar si cu Legea Cultelor (489/2006):
- lipsa unui mecanism de înscriere voluntara, pe baza unei decizii informate a parintilor si a elevilor, instaureaza obligativitatea de facto a studierii Religiei în scoala, fapt ce violeaza art. 29 al. (1) din Constitutie
Prevederea conform careia se poate solicita ca elevul sa nu frecventeze orele de Religie este insuficienta în conditiile în care, în practica, scolile, din motive administrative, sînt extrem de reticente în a informa elevii si parintii si de a accepta o astfel de optiune.
Trebuie mentionat si ca prevederile actualei legi sînt mai restrictive decît cele din anterioara Lege a învatamîntului (84/1995), care recunostea dreptul elevilor si parintilor de a alege religia si confesiunea - includerea din oficiu a elevilor la orele de Religie, fara a se tine cont de opinia lor, încalca art. 24 al. (1) si art. 25 din Legea drepturilor copilului(272/2004)
- interzicerea dreptului la optiune pentru elevii care au împlinit 16 ani este în contradictie evidenta cu art. 3 al. (2) din Legea Cultelor (489/2006)
- introducerea obligativitatii unui aviz din partea cultului la angajarea profesorilor de religie, pe lînga accentuarea caracterului confesional al orelor de Religie, încalca flagrant prevederile art. 5 din Codului Muncii
Pozitia ASUR este neechivoca: în unitatile de învatamînt de stat trebuie pastrata o stricta neutralitate religioasa, iar în cadrul orelor de Religie trebuie predata Istoria Religiilor si nu doar viziunea particulara a unui anumit cult, indiferent care ar fi acela.
Maniera actuala de predare a religiei corespunde perfect definitiei îndoctrinarii:
- predarea se face de o maniera confesionala, oferindu-se o singura viziune asupra fenomenului religios
- se urmareste izolarea copiilor de orice conceptie alternativa prin sfaturi de genul “Sa ne alegem prieteni credinciosi!” sau prin catalogarea drept “pacatosi” a celor “care cred altfel decât ne învata Biserica Ortodoxa”
- profesorii de religie fiind la cheremul cultului respectiv (si al structurii teritoriale locale în special), trebuie sa respecte întru-totul dogma bisericeasca; în caz contrar li se poate retrage avizul si îsi pierd automat locul de munca
Si mai grav, copiilor, inclusiv celor din clasele primare, li se repeta obsesiv despre “pacat”, “iad” si “diavoli”, inducîndu-li-se ideea ca nerespectarea cu strictete a “poruncilor” îi condamna la “osînda vesnica”.
În acest context, nu este de mirare ca unii copii nu pot rezista presiunii psihologice si clacheaza. Chiar si un fost ministru al educatiei, profesorul de psihologie Mircea Miclea, afirma ca „Modul în care s-a predat religia îi înspaimînta pe elevi. Am facut terapie si eu si alti colegi de-ai mei cu elevi care erau traumatizati ca vine diavolul“.
Chiar daca din punct de vedere strict legal parintii isi pot, teoretic, retrage copiii de la orele de religie, în lipsa unor instructiuni clare de aplicare, aceasta prevedere este dificil de pus în practica la nivelul scolilor. De cele mai multe ori, orele de religie fiind plasate în mijlocul zilei, administratiile scolare ar trebui sa poata oferi copiilor care nu participa la Religie alternative educationale, lucru pentru care nu sînt, de obicei, pregatite. Mai mult, lipsa unei politici clare în aceasta privinta deschide calea abuzurilor si riscului de ostracizare a copiilor în cadrul colectivului scolar.
Este foarte important ca decizia de nefrecventare a orelor de religie sa fie luata doar dupa o analiza atenta a impactului asupra copilului, tinîndu-se cont de opinia acestuia si oferindu-i tot sprijinul moral si psihologic necesar pentru a putea evita ostracizarea în cadrul scolii.
Din aceste motive, asociatia noastra nu recomanda retragerea neconditionata de la orele de religie. Strategia pe care o recomandam parintilor este de a discuta aceasta problema la nivelul clasei sau a scolii si de a solicita retragerea de la orele de religie pentru întregul colectiv al unei clase sau pentru o majoritate a elevilor.
Pentru evitarea potentialelor abuzuri împotriva acelor copii care studiaza totusi religia, recomandam parintilor acestora:
- sa ceara referinte despre persoana care preda orele de religie
- sa solicite planurile lectiilor care urmeaza a fi predate copiilor
- sa discute periodic cu copilul si sa îi explice de ce la orele de religie i se predau lucruri în contradictie flagranta cu cele învatate la celelalte materii
- sa fie atenti la aparitia unor modificari radicale de comportament a copiilor (dezvoltarea unor obsesii legate de moarte, de pacat, de iad, tulburari de somn sau de nutritie, înstrainare de prieteni etc.) si, daca este cazul, sa apeleze la consiliere psihologica